Jak wierzymy mediom?
- internetSTANDARD,
- 18.01.2006, godz. 10:02
Jeśli chodzi o wiarygodność mediów - Polacy wystawiają trójkę z plusem. Największym zaufaniem cieszy się radio i telewizja. A co jest zaskoczeniem? Prasę prześcignął internet!
Jak oceniamy wiarygodność mediów?
W szkolnej skali od 1 do 5 punktów media w 2005 roku zostały oceniane na trójkę z niewielkim plusem. Największym zaufaniem cieszyło się radio - było to 3,49 punktów, następnie telewizja - z wynikiem 3,46 punktów. Zaskakująco wysoko wypadł internet, zdobył o 0,11 więcej punktu niż prasa. Wiadomości z sieci oceniliśmy na 3,43, natomiast z gazet i czasopism na 3,32.
Kto wierzy falom radiowym?
W słowa płynące z eteru wierzą najbardziej najsłabiej wykształceni Polacy, mieszkańcy małych miast i osoby o raczej niskich dochodach na osobę w gospodarstwie. Było to odpowiednio 16, 15 i 15% ankietowanych.
Kto wierzy ekranowi telewizyjnemu?
Badanie wykazało, że im gorsza sytuacja materialna ankietowanego - tym większe jest jego zaufanie do telewizji. Podobnie jest z wykształceniem - im niższy jego poziom tym większa wiara w programy telewizyjne. Deklaruje ją 8% Polaków z wykształceniem wyższym i średnim, ale aż 19% z wykształceniem podstawowym.
Kto wierzy monitorowi komputera?
Internet cieszy się największym zaufaniem nastolatków - 43%, absolwentów uczelni wyższych - 41%, uczniów i studentów - 40%, a także prywatnych przedsiębiorców, specjalistów i ludzi na stanowiskach kierowniczych - 48%.
A kto gazetom?
Prasie wierzy ponad połowa Polaków z wyższym wykształceniem - 51%, ale też 47% dwudziestolatków i 46% trzydziestolatków. Natomiast mniejsze zaufanie do gazet i czasopism deklarują nastolatkowi i mieszkańcy najmniejszych miejscowości - w jednym i drugim przypadku jest to 21%.
Które informacje przekazujemy dalej?
Najwięcej zasłyszanych czy przeczytanych przez nas informacji, które przekazujemy dalej, dotyczy niemiłych tematów - afer, wojen i katastrof. Ponad połowa Polaków - 51% - przyznaje się do ich przekazywania. Drugim tematem, o którym się mówi, i o którym informacje szybko się rozprzestrzeniają - jest zdrowie. 50% ankietowanych przekazuje zasłyszane nowinki dalej. Na trzecim miejscu są wydarzenia lokalne - rozmawia o nich 48% ankietowanych. Nieco mniej mówi się natomiast o odkryciach naukowych - 25%, wydarzeniach kulturalnych - 24% i sprawach związanych ze znanymi firmami - 17%.
Informacje z mediów mogą nas zachęcić do kupna danych produktów. Kiedy? Jeśli doniesienia o nich dotyczą nagród i wyróżnień im przyznanych bądź też donoszą o akcjach charytatywnych organizowanych przez daną firmę.
Kiedy informacje nas zniechęcają? 44% Polaków przyznało się do tego, że może zrezygnować z zakupu danego produktu jeśli usłyszy w mediach o jego niskiej jakości bądź oszustwach związanych z produkcją.
Badanie "O wpływie informacji medialnych" TNS OBOP przeprowadził we współpracy z agencją On Board Public Relations w dniach 13-17 października 2005 r. na reprezentatywnej losowej próbie (1005 wywiadów) mieszkańców Polski powyżej piętnastego roku życia.
***
Autorką tekstu jest Anna Sulewska-Toczyska