Jak Świstak igra z eBay.pl

Pierwszeństwo Allegro jest bezdyskusyjne. Wiadomo, że radzi sobie świetnie i wciąż nie ma godnej konkurencji. O miano drugiego serwisu na rynku walczą tymczasem dwie platformy. Dla eBay.pl bezpośrednią konkurencją jest Świstak. Do wyników Allegro jest mu wciąż za daleko.

Od prawie trzech lat Świstak próbuje znaleźć dla siebie miejsce na polskim rynku e-commerce. I właściwie już znalazł. Przez rok po starcie polskojęzycznej wersji eBay.pl pozostawał drugim najpopularniejszym serwisem aukcyjnym po Allegro, choć dystans tego i innych serwisów do lidera był i jest ogromny.

Po poprawkach, które eBay wprowadził w marcu br., pozycja Świstaka przestała być tak pewna, choć pracownicy firmy utrzymują dobry humor.

- Każda zmiana u konkurencji motywuje nas do jeszcze cięższej pracy. Przyjmujemy jednak inną od serwisu eBay taktykę i zamiast zwiększania budżetu reklamowego inwestujemy w nowe i twórcze pomysły, czego owocem jest dodanie dwóch działów Świstak Lab, jak i Świstak Fun, a także wprowadzenie szeregu mniejszych ulepszeń i poprawek. Silniejsza konkurencja na pewno wpłynie na poprawę jakości usług wszystkich serwisów aukcyjnych, a decyzja który model biznesowy okaże się skuteczniejszy w ostatecznych rozrachunku należy do użytkowników - powiedział nam Jakub Wojciechowski, przedstawiciel serwisu Świstak.

Trudno przewidzieć przyszłość Świstaka. Wciąż radzi sobie nieźle w starciu z amerykańskim kapitałem. Lepszym od liczby użytkowników (real users) miernikiem popularności jest dla serwisów aukcyjnych liczba aukcji. Poniżej wykres, który obrazuje zmiany na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy.

Jak Świstak igra z eBay.pl

-Generalnie z analizy ilości wystawianych aukcji serwis Świstak.pl charakteryzuje stablilny długoterminowy wzrost, podczas gdy Ebay wykazuje znaczne fluktuacje związane zapewne z testowaniem serwisu przez dużych hurtowników- interpretuje Jakub Wojciechowski.

Jak Świstak igra z eBay.pl
Jak Świstak igra z eBay.pl
W walce Świstaka z eBay.pl na pewno przyda się spora dawka humoru i odrobina autoironiii, co zrozumieli prowadzący serwis Świstak, wprowadzając sekcję Świstak Fun. Otworzyli się też na uwagi użytkowników. W tym na taką, która świetnie sumuje problemy Świstaka:

-Podoba mi się serwis świstak.pl mimo wielu usterek ma liczne zalety, których nie można znaleźć w innych portalach aukcyjnych. Jednakże bardzo istotnym mankamentem jest mała liczba użytkowników, a co za tym idzie mała liczba aukcji, niska konkurencja. Tak sobie myślę może przydałaby się jakaś duża kampania reklamowa. Wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu i chyba tylko tak dałoby się zachęcić nowych do korzystania ze "świstaka". To wyjdzie wszystkim na dobre.

Odpowiedź pracowników Świstaka: - Ciągle zastanawiamy się, w jaki sposób skuteczniej promować Świstaka. Ostatnio nasza kampania "Świstak Fakty" widoczna była na stronach podserwisu Friko, obecnie jesteśmy widoczni na stronach Money.pl, pojawiają się pierwsze reklamy w prasie.

Czy takimi działaniami uda się utrzymać temu śmiesznemu zwierzakowi na rynku? - zachęcamy do dyskusji.

***

Więcej o eBay, w tym wywiad z dyrektor generalną eBay Polska

O ostatnich zmianach w Allegro:

- Allegro doczekało się zarządu

- Koniec sporu o Allegro