Jak przetestować stronę w kilku krokach

Jak przetestować stronę w kilku krokach

Po każdym z takich zadań należy zadać testerom kilka pytań weryfikacyjnych, pełniących funkcję uzupełnienia np.:

  • „Jak oceniasz trudność tego zadania?”
  • „Jak sądzisz, jakie są główne wady serwisu?”
  • „Co według Ciebie wymaga poprawy na tej stronie?”

Wnioski z badań

Wyciąganie wniosków z badań użyteczności nie jest skomplikowane. Wymaga jednak empatii oraz umiejętności słuchania oraz zrozumienia, co naprawdę rozmówca ma na myśli.

Jeśli użytkownikom nie udało się znaleźć na stronie produktów, należy sprawdzić, w którym dokładnie momencie się zgubili.

  • „Wydaje mi się, że tego produktu nie ma na stronie”
  • „Szybciej bym to znalazła na stronie konkurencyjnej…”

Jeśli testerzy mówią, że po kliknięciu w daną zakładkę bądź przycisk spodziewaliby się zobaczyć coś innego, być może trzeba zmienić nazwę. Jeśli natomiast testerzy przy pierwszym kontakcie ze stroną nie wiedzą, do czego ona służy, warto dokładnie to powiedzieć dzięki grafice lub czytelnemu hasłu w widocznym miejscu (na przykład „Najtańsze AGD w sieci!”).

  • „Kolory i grafika są ładne, jednak nie wiem, czego dotyczy ta strona”
  • „Strona jest przeładowana, zbyt dużo tekstu… Nie wiedziałam, na co patrzeć”

Przy interpretacji badań należy posiłkować się zarówno badaniami ilościowymi, jak i jakościowymi. Przykładem może być czas poszukiwań butów na stronie, na przykład 4 min. Trudno powiedzieć, czy to za długo, czy optymalnie. Użytkownik mógł zgubić się na stronie. Ale równie dobrze mógł przeglądać katalog kolorów, bo szukał najładniejszego zestawu.

Więcej na temat optymalizacji konwersji na stronach lądujących będzie można dowiedzieć się na dwudniowych warsztatach – Conversion Workshop Days, które odbędą się 8-9 grudnia w Warszawie.

Kliknij tutaj, aby poznać więcej szczegółów.

Sukces zaczyna się od podstaw

Rosnąca konkurencja, coraz niższe ceny i innowacje na miarę dronów Amazona spędzają sen z powiek właścicielom sklepów internetowych. Podstawą tego biznesu jest i pozostanie użyteczna, funkcjonalna strona, która jest kluczem do efektywnej sprzedaży. Dlatego testy użyteczności powinny być prowadzone od projektu, przez wdrożenie, po każdą zmianę w wyglądzie.

Małgorzata Traczyk – Product Manager w Uxerii, gdzie odpowiada za działania R&D, marketing oraz zdalne badania z użytkownikami.