Jak polscy internauci konsumują media?

Ulubionymi mediami internautów są według trzeciej fali badania "Konsumpcja mediów. Sposoby korzystania z mediów wśród internautów" stacja TVN, radio RMF FM, dziennik Gazeta Wyborcza oraz tygodnik Newsweek. Wyniki są miejscami zaskakujące: ponad 28% badanych internautów deklaruje, że ogląda telewizję przez internet, a ponad 60% internautów - że słucha radia przez internet.

Jak polscy internauci konsumują media?
Celem zrealizowanego przez firmę Gemius SA we współpracy z IAB Polska w listopadzie 2005 roku badania było określenie zwyczajów związanych z używaniem mediów przez internautów. Respondenci pytani byli o wykorzystanie mediów w sposób tradycyjny, jak też poprzez internet. Badanie odbywało się w oparciu o ankiety wyświetlane w sieci w formie pop-up.

- Coraz częściej słyszymy, że internet odbiera widownię telewizji, słuchaczy radiu, czytelników prasie - mówi Karolina Janik, kierownik Działu Komunikacji Marketingowej, Gemius SA.- Jak wskazują wyniki zrealizowanego przez nas badania, internauci są jednak wyjątkowo aktywnymi odbiorcami wszelkich przekazów mediowych, a korzystanie z internetu nie powoduje spadku ich zainteresowania pozostałymi mediami. W niektórych przypadkach zmienia jedynie sposób ich odbioru.

By poprawnie zinterpretować wyniki należy pamiętać, że jest to badanie deklaratywne. Interesujące wydają się deklaracje ponad 28% badanych internautów, że oglądają telewizję przez internet. Jeszcze więcej, bo ponad 60% internautów zadeklarowało, że słucha radia przez internet. A jakie są szczegółowe wyniki?

Jak polscy internauci konsumują media?

Korzystanie z internetu wśród Polaków nie powoduje spadku zainteresowania internautów innymi mediami. W listopadzie 2005 internauci deklarowali większe zainteresowanie oglądaniem telewizji, słuchaniem radia, czytaniem prasy i magazynów oraz różnymi formami aktywności w internecie niż w maju 2005. Raport wiąże ten fakt ze zjawiskiem sezonowości - im dni krótsze a temperatury na zewnątrz niższe, tym więcej czasu użytkownicy sieci spędzają w domu w towarzystwie nie tylko bliskich, ale także telewizji, radia, czy gazety.

Odpowiedzi respondentów wskazują, że internauci korzystają z mediów inaczej niż ogół Polaków.

Telewizja pierwsza

Telewizja jest najpopularniejszym medium wśród internautów. W dniu poprzedzającym badanie 72,8% użytkowników sieci spędziło pewien czas przed telewizorem. W porównaniu z wynikami z maja 2005 roku oglądalność telewizji wśród internautów na tle pozostałych mediów zanotowała największy wzrost wynoszący 6,2%.

Wśród internautów w listopadzie 2005 najbardziej popularnymi kanałami telewizyjnymi były TVN (64%), TVP1 (61%), Polsat (60%) i TVP2 (54,3%). Kolejność poszczególnych kanałów nie zmieniła się od czasu badania majowego w 2005 roku. Popularność kanału TVN jest wśród internautów o wiele wyższa niż wśród wszystkich Polaków. Im badani młodsi tym chętniej oglądają TVN i kanały muzyczne, natomiast im starsi - tym częściej włączają kanały telewizji publicznej oraz TVN 24 i kanały dokumentalne.

28,2% wszystkich internautów deklarowało w listopadzie ubiegłego roku, że ogląda telewizję przez internet. Odsetek ten wzrasta systematycznie i w porównaniu z falą majową jest wyższy o 2,3 punkty procentowe, a w porównaniu z październikiem 2004 o 12 punktów procentowych.

Internet drugi

Drugim najczęściej "konsumowanym" przez użytkowników sieci medium był internet. W dniu poprzedzającym badanie 68,6% respondentów przeglądało strony WWW, a 62,2% pocztę elektroniczną. Autorzy raportu zauważają, że systematycznie wzrastają deklaracje dotyczące przeglądania stron www i poczty elektronicznej, co wskazuje raczej na stały trend, niż wyłącznie sezonowe wahania. Deklaracje dotyczące przeglądanie stron internetowych w listopadzie 2005 były o 6,1% wyższe niż w maju 2005 roku.

Radio

Słuchanie radia w listopadzie 2005 roku deklarowało 57,4% internautów. Najpopularniejszymi wśród użytkowników sieci stacjami radiowymi są komercyjne RMF FM. W dniu poprzedzającym badanie słuchało go 39,3% badanych, oraz Radio Zet - 33,7%. Popularność obu tych stacji systematycznie zmniejsza się na korzyść programu 3 Polskiego Radia oraz mniejszych rozgłośni. Wśród wszystkich Polaków znacznie wyżej niż wśród internautów plasuje się PR program 1.

Aż 60,4% badanych deklaruje, że słucha radia przez internet. Radio to drugie najpopularniejsze po dziennikach elektronicznych tradycyjne medium on-line w Polsce. W porównaniu z falą majową odsetek słuchających radia on-line wzrósł o 4,3%.

Prasa

W listopadzie 2005 najpopularniejszą gazetą codzienną wśród internautów była Gazeta Wyborcza. 47,1% badanych czytało ją w dniu poprzedzającym badanie. Jednocześnie jest to pismo, dla którego zaobserwowano najwyższy, bo 4,8% spadek zainteresowania wśród internautów w porównaniu z danymi majowymi. Następnymi pod względem popularności znalazły się: Rzeczpospolita (18,8%), Fakt (15,4%), Metro (14,4%) i Super Express (12,5%). Zainteresowanie dziennikiem Nowy Dzień osiągnęło wśród internautów 9,3%.

Jak polscy internauci konsumują media?

61,2% internautów zadeklarowało, że czyta prasę codzienną przez internet. Częstotliwość czytania prasy internetowej jest wysoka - zaledwie 5,1% badanych deklaruje, że czytało ją tylko raz. Wyższa częstotliwość czytelnictwa występuje wśród badanych korzystających z internetu codziennie, badanych w wieku 25 i więcej lat oraz wśród mężczyzn.

Najpopularniejszym tygodnikiem wśród internautów był Newsweek. W listopadzie 2005 ostatnie wydanie czytało 19,4% badanych. Badani rzadziej korzystają z internetowych wersji tygodników czy dwutygodników (33,2%) niż z gazet codziennych (61,2%).