Internetowe związki zawodowe?

Dwa amerykańskie związki zawodowe rozpoczęły kampanię w celu powołania organizacji skupiającej pracowników firm internetowych. Pierwszym celem są zatrudnieni w Amazon.com.

W ostatnim tygodniu rozpoczęły jednocześnie dwie kampanie skierowane do pracowników Amazon.com – zorganizowały je związki zawodowe Communications Workers of America i United Food and Commercial Workers Union. Działacze związkowi sądzą, że wybrali najbardziej trafny moment – w przeddzień rozpoczęcia gorączki świątecznych zakupów, kiedy sklepy internetowe notują największe obroty, skłonienie firmy do ustępstw może być najłatwiejsze.

Związki chcą zdobyć jak największą liczbę pracujących w Amazon.com. Dotychczas w tym największym na świecie sklepie internetowym nie było żadnej organizacji pracowniczej. Związkowcy nie kryją, że w planach mają utworzenie pierwszej większej odrębnej organizacji, która by zjednoczyła pracowników firm nowej gospodarki. Plany te mają szanse powodzenia. W ostatnich miesiącach bowiem firmy internetowe dotknęła fala zwolnień. Jednocześnie płace nie rosną tak, jak tego oczekują związkowcy, natomiast na miejsce zwalnianych Amerykanów często zatrudnia się obcokrajowców, których płace są niższe.

Amazon.com tymczasem zamierza stawić czoła nowym problemom. Władze firmy przeprowadziły już kilka narad poświęconych przeciw działaniom związkom zawodowym. Kierownictwo spółki tłumaczy to tym, że ich wejście tylko zakłóciłoby relacje z klientami. Obawy władz Amazona przed związkami są spowodowane w głównej mierze tym, że duża część akcji firmy należy do pracowników i ich przejęcie przez związki mogłoby poważnie utrudnić politykę kierowania spółką.