Internet się znudził?

Młodzi ludzie coraz rzadziej korzystają z Internetu, prowadzenie biura bez papieru to utopia, a wirtualne zakupy nie mają przyszłości - wynika z badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii.

Brytyjski Economic and Social Research Council zorganizował badania Virtual Society, przeprowadzone w kilku krajach, m.in. w USA. Wyniki są zaskakujące - znaczenie Internetu w naszym życiu wcale nie wzrasta, a wręcz spada. Organizatorzy badań nawet wysnuli tezę, że hasła o wielkich perspektywach rozwojowych Sieci są lansowane tylko i wyłącznie na potrzeby marketingowe firm internetowych.

Według Virtual Society, w USA ponad 28 milionów ludzi przestało korzystać z Internetu. W Wielkiej Brytanii młodzież także coraz rzadziej surfuje po Sieci - zrezygnowało z niej ok. 2 milionów osób. Upatruje się kilku przyczyn tego stanu rzeczy. Niektórzy deklarują, że Internet im się zwyczajnie znudził. Innych odstrasza coraz większa ilość reklam. Następni, głównie absolwenci wyższych uczelni, nie chcą płacić firmom telekomunikacyjnym za to, co przez kilka lat studiów mieli za darmo. Ta ostatnia grupa jednak może ponownie wrócić do Internetu jeśli przyszły pracodawca zagwarantuje im bezpłatny dostęp.

„Często nam się pokazuje obraz Internetu jako coś kwitnącego, ale w rzeczywistości zainteresowanie nim spada. Zwłaszcza rezygnuje młodzież, która stwierdza, że realny świat ma znacznie więcej do zaoferowania” - sądzi Steve Woolgar, szef projektu badawczego.

Istnieją także zastrzeżenia wobec poczty elektronicznej. Zdaniem badaczy, liczne e-maile, które miały zastąpić papierową korespondencję, wprowadzają więcej zamieszania i dezorganizują pracę biur. Liczba krótkich spotkań służbowych w wielu firmach wzrosła ponieważ trzeba często wyjaśniać nieporozumienia powstałe po wymianie e-mailami. „Korespondencja elektroniczna tylko zakłóca komunikację między pracownikami i raczej nie wyprze tradycyjnych kontaktów” - twierdzą organizatorzy Virtual Society.

Badania jednak wykazały, że Internet sprawdza się jako forma promocji. Liczba odwiedzin muzeów i galerii wzrosła po umieszczeniu wystaw na witrynach internetowych. Tradycyjne sklepy także cieszą się większą liczbą klientów po opublikowaniu swojej oferty w Sieci.

Tymczasem inny międzynarodowy ośrodek badawczy - Market&Opinion Research International - prognozuje, że w ciągu najbliższego półrocza liczba Brytyjczyków, korzystających z Internetu, wzrośnie do 23 milionów osób.