Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych - relacja z konferencji

Kryzys i idące z nim oszczędności budżetów reklamowych i oglądanie ze wszystkich stron każdej wydanej złotówki sprzyja również reklamie rozliczanej za efekt, której wartość systematycznie wzrasta. Wg szacunków Pawła Szypczuka, dyrektora generalnego Afilo, który podkreślił, iż w jego firmie o 40% w porównaniu do okresu z ubiegłego roku wzrosła liczba zapytań o formę rozliczeń - wydatki na marketing afiliowany wyniosą w 2009 r 70 mln zł, a w 2010 przekroczą próg 100 mln zł. Wśród najważniejszych zalet reklamy w modelu pay per performance wylicza się minimalizację ryzyka klienta (klient nie płaci za porażkę tylko za sukces), maksymalizację konwersji (optymalizacja kampanii na każdym kroku, od reklam do landing page) oraz opłaty wyłącznie za efekt. W dobie kryzysu działania pay per performance stanowią znaczący element strategii marketingowej wielu podmiotów i są wykorzystywane jako część internet marketingu-mix - przekonywał Paweł Szypczuk.

O AdRelevance kompleksowym produkcie do monitorowania reklamy internetowej z oferty Nielsen Online opowiadał gość specjalny konferencji Diego Semprun de Castellane, senior director, business development EMEA, Nielsen Division Online.

Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych - relacja z konferencji

Diego Semprún de Castellane. Nielsen Online

AdRelevance, rozwiązanie, które być może jeszcze w tym roku wdrożone będzie w Polsce (przedstawiciel firmy jednak oficjalnie tego nie potwierdził) służy do monitorowania reklam własnych reklamodawców na witrynach konkurencyjnych. Obecnie monitorowanych jest ponad 5000 witryn na 16 rynkach (m. in. Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech, Niemczech). Produkt adresowany zarówno do agencji reklamowych, jak i właścicieli marek oraz wydawców i sieci reklamowych dostarcza kompleksowych informacji na temat reklam (wydatki, odsłony, witryny gdzie umieszczane są reklamy) pozwalających zoptymalizować własne strategie i kampanie.

Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych - relacja z konferencji

Research on advertising, a essential building block of the knowledge of the Internet media Diego Semprún de Castellan (Nielsen Online)

Jak w sytuacji jednoczesnego wykorzystywania różnych mediów skutecznie zaangażować i zdobyć klienta? Przemysław Wojak, managing partner w TEQUILA\ przedstawił wyniki badań, potwierdzających trend równoczesnego wykorzystywania wielu mediów przez współczesnego polskiego odbiorcę treści. Okazało się, że managerowie i studenci wykazują zamiłowanie do rozmów przez telefon podczas surfowania w internecie (16%), że bezrobotni i robotnicy czytają prasę, słuchając radia (30%), że uczniowie i studenci równocześnie oglądają TV, korzystają z internetu oraz wysyłają SMSy (8%), przy czym uczniowie uwielbiają wysyłać SMSy podczas oglądania TV (aż 51%). Jak w takiej sytuacji zaangażować klienta i włączyć go w dialog z marką? Jest to możliwe, czego przykładem były zaprezentowane podczas wystąpienia casy, np. wykorzystujące pełną integrację w środowisku on-line "WonderBread" oraz wymowna i przejmująca kampania "EL Monumento" przeprowadzona równocześnie w realu i sieci.

Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych - relacja z konferencji

Przemysław Wojak, TEQUILA\

Dla takich akcji warto robić reklamy - podsumował kampanię o wzniesieniu pomnika na cześć wynalezienia szczepionki na raka Przemysław Wojak. Trudno się z nim nie zgodzić...

Brawa dla Poznania

Wojciech Pelc, kierownik Oddziału Serwisów Informacyjnych w Urzędzie Miasta Poznania w bardzo ciekawej prezentacji (jedynej z bloku "non-profit") przedstawił, co to znaczy świadczyć dobre urzędowe usługi dla obywateli miasta przez internet (i to bez konieczności posiadania e-podpisu). Podstawą sukcesu jest skuteczność wymiany informacji: chodzi o to, żeby się porozumieć, a nie komunikować! - to nadrzędna zasada, wg której organizowane są e-usługi w Urzędzie Miasta Poznania.

Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych - relacja z konferencji

Wojciech Pelc, Urząd Miasta Poznania

Przykładów udanych wdrożeń jest długa lista: "urzędowe" - umawianie wizyt przez internet, zgłaszanie interwencji do Straży Miejskiej, sprawdzanie spisów wyborczych, samorządowa platforma e-learningowa, internetowa giełda pracy dla nauczycieli, giełda używanych podręczników, rejestr przedsiębiorców on-line, system informacji przestrzennej i inne. Nic tak nie ożywia akcji jak nieboszczyk - cytatem z Hitchcock'a Wojciech Pelc zaprezentował kolejną nietypową, ale jakże użyteczną e-usługę świadczoną przez poznański urząd: wyszukiwarkę cmentarną.

Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych - relacja z konferencji

E-urząd czy e-miasto? "Urzędowy" internet też ułatwia życie (i to bez e-podpisu)! Wojciech Pelc (Urząd Miasta Poznania)

Prostota wdrożonych w Poznaniu rozwiązań (wykorzystujących powszechnie dostępnych i dopasowanych do klientów narzędzi), a także użyteczność i przyjazność wzbudziła uznanie zebranych na sali ekspertów branży internetowej, a także, czego nikt specjalnie nie ukrywał - zwyczajną zazdrość.

Poznań to również miasto, w którym narodził sięhttp://Flaker.pl , mikroblogowy serwis, za pośrednictwem, którego zespół Fotka.pl oraz inni uczestnicy konferencji prowadził mini relację na żywo z wydarzeń w Business Institute. Nie wierzymy w 140 znaków, nie wierzymy w bezkontekstowość, lubimy nisze i wierzymy w mix tum-micro-minibloga - powiedział Adam Zygadlewicz, członek zarządu Netguru upatrując w tych obszarach źródło konkurencyjności Flakera na rynku.

Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych - relacja z konferencji

Do kogo przyjdzie Doda?

Prelegent wymieniając trzech potencjalnych kandydatów z Polski (http://Blip.pl ,http://Pinger.pl ,http://Flaker.pl ) zadał retoryczne pytanie: Do kogo przyjdzie Doda? Czy jeśli przyjdzie, to czeka nas krajowa twitteromania? Niestety nikt nie potrafi teraz odpowiedzieć na to pytanie, aczkolwiek podczas dyskusji pojawiła się propozycja by wystosować oficjalne zaproszenie do gwiazd z pierwszych stron ilustrowanych magazynów i serwisów plotkarskich, aby zechciały budować swą celebrycką sławę również za pośrednictwem blipów, flaków i pingerów.