Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych - relacja z konferencji

Słówko na "k" i sam kolor czerwony

Czy kryzys jest momentem przełomowym dla branży internetowej, a także jak z nim walczyć i wykorzystać mówił w swej "niewizjonerskiej" prezentacji Michał Brański, członek zarządu o2.pl.

Co robić by z kryzysem wygrać? Przede wszystkim podejmować inicjatywy wymagające wspólnego działania, a w szczególności: (1) Nie żalić się w mediach na kondycję rynku, ale pokazywać się jako dynamiczne medium, którego przestrzeń reklamowa żyje; (2) Pozyskiwać coraz więcej działań w modelu "płać za efekt" (pomagać domom mediowym w działaniach CPA, bo te podmioty mają bliskie relacje z klientami, którzy jeszcze nie otworzyli się na ten model działania). (3) Dbać o kadry, o pozytywną ich selekcję i retencję, a także (4) Wykorzystać odpowiedni moment na ewangelizację klientów, którzy teraz naprawdę liczą każdą złotówkę i oczekują dobrze mierzalnych i skutecznych działań reklamowych - to wg członka zarządu o2.pl najlepsze metody wspólnej walki z kryzysem.

Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych - relacja z konferencji

Michał Brański, o2.pl

Analizie sytuacji giełdowej spółek internetowych w Polsce i na świecie w okresie spowolnienia gospodarczego poświęcone było wystąpienie Tomasza Jażdżyńskiego, prezesa Interia.pl.

Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych - relacja z konferencji

Tomasz Jażdżyński, Interia

Niestety w prezentacji tej zbyt często pojawiał się kolor czerwony. Pierwszy kwartał 2009 r. w porównaniu do analogicznego okresu 12 miesięcy wcześniej skończył się dla większości graczy na minusie: Yahoo (zysk netto: - 78%), Bankrate (zysk netto: - 31%), jedynie Google odnotowało zysk netto na poziomie +9%. Zmiana indeksu NASDAQ dla Google za rok 2008: -55,5%, (rok 2009: +28,2%), dla Yahoo w 2008: - 47,5% (2009: +24,6%), Bankrate w 2008: -21%, a w 2009: -21,8%. Polskie spółki nie miały się niestety lepiej - tu jeszcze intensywniej dominuje kolor czerwony. Dla TVN (Onet.pl i portale) indeks notowań w 2008 wyniósł: -46,2%, w 2009: -21,5%; Agora też na minusie (2008: -70,8%; 2009: -13,1%), Bankier powoli zyskuje (2008: -40,5%; 2009: +10,3%). Suche liczby, statystyki i wykresy dzięki ciekawym komentarzom Tomasza Jażdżyńskiego mówiły o wiele więcej i nabierały całkiem nowego znaczenia. Na koniec prelegent przedstawił zinterpretowany wg własnej metodologii (wykluczający witryny przypisane do drzewka portali) ranking Top10.

Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych - relacja z konferencji

Jak branża internetowa radziła sobie w 2008 r. Tomasz Jażdżyński (Interia)

Kryzysk i reklama

Prezentacje prelegentów podczas konferencji Internet 2k9 potwierdziły, że reklama internetowa na kryzysie może tylko zyskać. Oczywiście, wówczas gdy działania te przeprowadzone zostaną z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi, zgodnie z postawionym celem oraz odpowiednio zaangażują konsumenta w dialog wokół marki.

O zmieniającej się roli domu mediowego wynikającej z nowych trendów w rozwoju reklamy internetowej oraz innej roli aktywnego odbiorcy - prosumenta opowiadał Tomasz Rzepniewski, head of MEC interaction, Mediaedge:cia.

Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych - relacja z konferencji

Tomasz Rzepniewski, Mediaedge:cia

Targetowanie (zwłaszcza kontekstowe i behawioralne); fenomen społeczności (fragmentaryzacja społeczności, skupianie się społeczności wokół profesjonalnego kontentu, społeczności mobilne); wideo (wg Raportu IAB i PwC "AdEx 2008" wartość reklamy wideo wyniosła 7% udziału w całości wydatków online, tj 82 mln PLN brutto) oraz brand integrated w wideo, muzyce, grach; obszar search (i tzw. zjawisko blended seach) oraz mobile search; performance marketing - to najważniejsze wymienione przez prelegenta trendy powodujące niespotykaną do tej pory fragmentaryzację rynku. Dom mediowy w sytuacji, kiedy klient oczekuje odpowiedzi na pytanie jak owe trendy wykorzystać w odniesieniu do ich TG i otoczenia biznesowego i który szuka partnera zdolnego do kompleksowej odpowiedzi na jego brief, powinien zmienić politykę i styl swego działania - z planowania i zakupu mediów musi przejść do planowania komunikacji - podsumował prelegent z Mediaedge:cia.

Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych - relacja z konferencji

Jak trendy i nowe zachowania konsumentów przekładają się na oczekiwania marketerów w stosunku do domu mediowego? Tomasz Rzepniewski (Mediaedge:cia)

Próby opisania, nazwania i uporządkowania rynku sieci reklamowych w polskim internecie podjął się Marcin Woźniak, prezes ARBOInteractive. Schematycznie sieci można podzielić na: horyzontalne (np. IDMNet, Ad.Net, Ad-vice, ARBOnetwork), wertykalne (np. BizOn Media, AdAction, Cormedia, Glossymedia), performance (np. Zanox, Afilo, Novem, TradeDoubler) oraz specjalne (np. AdTotal, V2Media, Behavia). Wśród wiodących trendów rozwoju reklamy on-line w dalszym ciągu wymienione zostały: targetowanie behawioralne (targetowanie 2.0 - zbudowanie pełnego obrazu użytkownika internetu), wideo (zwiększa się podaż dla pre-roll, najpopularniejszych serwisów w Polsce, a przekaz wideo charakteryzuje się coraz ciekawszymi możliwościami jak: kastomizacja, interakcja), a także produkcje filmowe na potrzeby internetu oraz tzw. retargeting czyli technologię, która pozwala namierzyć w sieci użytkowników potencjalnie najbardziej zainteresowanych przekazem reklamodawcy i wyemitować przekaz skierowany bezpośrednio do nich.

Jeżeli portale buduja serwisy o odrębnych brandach, portale horyzontalne kupują serwisy wertykalne, sieci reprezentują portale, a portale tworzą sieci a sieci witryny, jeśli następuje wymiksowanie powierzchni reklamowej, a lojalność użytkowników do witryn i portali jest znikoma to obecnie najważniejszy jest kontent i użytkownik - przekonywał prelegent. Brand nawet najsilniejszy schodzi na drugi plan, w związku z czym żadna marka w sieci nie może być pewna swojej przyszłości - zakończył Marcin Woźniak wzbudzając falę zapytań z sali.