Internet w sondażu OnlineBus

Instytut GfK Polonia opublikował listopadowe wyniki comiesięcznego, cyklicznego sondażu użytkowników Internetu.

Instytut GfK Polonia opublikował listopadowe wyniki comiesięcznego, cyklicznego sondażu użytkowników Internetu.

Badanie rozpoczęto w pierwszej połowie 2000 r., który to okres powinien zapisać się złotymi zgłoskami w historii badań Internetu w Polsce. Swoje początki miały wtedy wszystkie najważniejsze badania, których wyniki są również prezentowane na łamach Internet Standard.

Pierwsze dane opublikowały wtedy między innymi SMG/KRC (Net Track), OBOP (Interbus), GfK Polonia (OnlineBus) czy ARC RiO (Internet Monitor). Ze źródeł zbliżonych do PBI wiadomo, że organizacja ta wybrała dwa badania. Spośród nich zostanie wyłonione to, które stanie się standardem badań promowanym przez PBI. Firmą, która znalazła się w tej dwójce, jest GfK Polonia, prowadząca badanie OnlineBus.

Od czasu rozpoczęcia badań liczba internautów korzystających z Internetu w domu prawie się podwoiła. Według GfK Polonia stanowi to 6% populacji (GfK bada internautów na reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski powyżej 14. roku życia). To sporo, choć trzeba pamiętać, iż w 2000 r. w USA osiągnięto poziom ponad 50%. W tym tempie (w marcu - wg GfK - było to 3,2%) poziom korzystania z Internetu w przypadku gospodarstw domowych taki jak w Stanach Zjednoczonych osiągniemy najwcześniej za... 10 lat. GfK Polonia poprzez OnlineBus pyta również o miejsce, z którego najczęściej korzystamy z WWW. Okazuje się, iż aż 38% respondentów nawiązuje połączenie z Siecią w domu, a tylko 24% w miejscu pracy.

Atrakcyjne jest porównanie znajomości portali internetowych. Choć Onet.pl dominuje w przypadku znajomości spontanicznej, to już w odniesieniu do znajomości wspomaganej pierwsze miejsce zajmuje Wirtualna Polska. W znajomości łącznej (wspomaganej i spontanicznej) oba czołowe portale rozpoznaje po 85% respondentów. Szybki awans Wirtualna Polska zawdzięcza przede wszystkim znacznie lepszej, od prowadzonej przez Onet.pl, kampanii reklamowej.