Internet w Europie Środkowo-Wschodniej: silne lokalne marki i duży potencjał

Szybkość ma znaczenie

Z szerokopasmowego dostępu do Sieci korzysta 48% internautów w Estonii, 44% w Słoweni, 34% na Litwie, 33% na Węgrzech, 30% w Polsce, i 4% na Ukrainie. Dla porównania, Niemczech i Wielkiej Brytanii ponad połowa, krajach skandynawskich ponad 60%, zaś w Holandii z szybkiego internetu korzysta 3 na 4 internautów.

Wyszukiwarki

Rynki mają swoją specyfikę i własnych liderów na rynku wyszukiwarek. Google jest liderem na 11 z 13 badanych rynków i umacnia swoją pozycję, zyskując 90proc. rynku w 8 krajach na wszystkich rynkach poza Rosją i Czechami. W Rosji liderem jest Yandex.com z 56% udziałem w rynku wyszukiwarek (Google 24%) w Czechach zaś Seznam.cz z 59% zasięgiem (Google 34%). Także na Ukrainie Yandex.com ma 20% rynku wyszukiwarek. Do kwietnia br. w Estonii Google przegrywał z wyszukiwarką Neti.ee, ale teraz jest liderem.

Video

W krajach CEE YouTube jest najpopularniejszą serwisem video, a w Polsce i na Węgrzech średni czas spędzany na tej witrynie wzrósł w ciągu roku dwukrotnie i wynosi ponad 3 godziny. W Rosji portale Mail.ru i Smotri.com, są tylko nieco popularniejsze od YouTube, i chociaż wszystkie serwisy maja ponad 3 mln internautów, to na rosyjskich platformach przeciętny czas na użytkownika wynosi 1 godzinę i 10 minut, a na YouTube zaledwie 29 minut.

Społeczności

W większości krajów CEE w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych stron jest co najmniej jeden serwis społecznościowy. Serwisy te zwyciężają zwykle w kategoriach na największą liczbę odsłon i plasują się w czołówce najpopularniejszych witryn (zasięg i miejsce pod względem liczby internautów w nawiasie).

Tak jest w Polsce (Nasza-klasa.pl, 52% zasięgu, 5 miejsce), Łotwie (Draugiem.lv, 58% zasięgu, 2 miejsce); Estonii (Rate.ee, 38% zasięgu, 3 miejsce), Rosji (Vkontakte.ru, 36% i 8 miejsce).

W Bułgarii, Chorwacji i na Słowenii dominują portale międzynarodowe Facebook, MySpace, a w Rumunii (mało u nas znany, chociaż posiadajacy także wersję polską) serwis Hi5.com.

Gorąca dwudziestka

W zestawieniu 20 najpopularniejszych europejskich witryn 5 z nich to serwisy społecznościowe, a większość to portale. Ale w kategorii czasu spędzanego przez użytkownika, w pierwszej dwudziestce połowa to serwisy społecznościowe, a obok nich serwisy z grami (MMOG), które jednak mają kilkuprocentowe zasięgi.

Zresztą na czele tej kategorii jest właśnie węgierski serwis BiteFight.hu, z miesięcznym czasem na internautę wynoszącym 22 godziny i 25 minut, ale z marginalnym zasięgiem 3%. Na drugim łotewski serwis społecznościowy Draugiem.lv z czasem na użytkownika 16 godz. i 20 minut i zasięgiem 58%. Nasza-klasa.pl jest na pozycji 7 z czasem 10 godzin i zasięgiem 52%. Poza N-K w tej dwudziestce, na miejscu 17 znajduje się jeszcze Epuls.pl (7h 39 min, zasięg 4 %).

(Prezentowane dane obejmują lipiec - wrzesień 2008 i dotyczą tylko lokalnych graczy)

Reklama

Według szacunków najwięcej pieniędzy w 2008r. powędruje do kieszeni właścicieli rosyjskich witryn, ale największy udział w reklamowym torcie ma internet w Polsce (wartość w nawiasach w procentach): Rosja 446,9 mln euro (4,9% rynku reklamy), w Polsce 241,1 mln euro (10,5 %), w Czechach 115,3 mln (6.9%), na Węgrzech 72 mln (9,5%). Jednak kiedy spojrzymy na budżety reklamowe przez pryzmat wydatków na użytkownika w Czechach jest to 24 euro, na Węgrzech 21, w Polsce 16, w Rosji 15. Dla porównania w Danii kwota ta wynosi 115 euro.

Sympatie do przeglądarek

Internet Explorer ma ponad 60% zasięg w Bułgarii, Czechach, Estonii i Rumunii. Firefox najwięcej zwolenników ma na Słowenii (48%), Słowacji (43%), Polsce (41%), Węgrzech (40%), Chorwacji (38%) i Bułgarii (35%). Opera cieszy się największą popularnością na Ukrainie (26%) i w Rosji (19%).