Internet na przełomie wieków
- Dariusz Sokołowski,
- 01.03.2001
Wyniki badań portali internetowych za okres listopad-styczeń, przeprowadzonych przez GfK Polonia, nie przynoszą wielu niespodzianek.
Wyniki badań portali internetowych za okres listopad-styczeń, przeprowadzonych przez GfK Polonia, nie przynoszą wielu niespodzianek.
Na pierwszym miejscu znalazł się Onet, zaraz za nim Wirtualna Polska. Obaj liderzy już od dawna idą łeb w łeb. Gdy wreszcie zostaną zdetronizowani, analitycy zapewne będą przecierać oczy ze zdumienia. Na razie sięgając do archiwalnych barometrów za każdym razem odkrywamy, że w czołówce rankingu plasował się dotychczasowy skład.
Czyżby sukces praportalu Yahoo! sprawdzał się pod każdą szerokością geograficzną? Niewielu, bo tylko 7% internautów, dokonało zakupu przez Sieć. Wydłuża się czas korzystania z Internetu. Aż 67% rodzimych użytkowników w ciągu jednego dnia spędza ponad godzinę w Internecie. Pozostaje jedynie mieć nadzieję
że nie jest to spowodowane słabą przepustowością łączy, lecz zwiększającym się zainteresowaniem coraz ciekawszą zawartością witryn.
Gorzej wygląda statystyka liczby podłączeń do Internetu instalowanych w domu. Według ankiety GfK Polonia jedynie 6% respondentów dysponuje taką opcją, 9% nie posiada stałego połączenia, ale zamierza je zainstalować. Większość, bo aż 30% internautów, deklaruje, że przegląda strony internetowe w celach zawodowych, 25% - w celach rozrywkowych.
Użytkownicy najchętniej korzystają z Internetu w domu, rzadziej w pracy. Aż 26% łączy się z Siecią na uczelni lub w szkole. Najliczniejsza grupa (29%) robi to raz w miesiącu lub rzadziej. Systematycznie jednak przybywa użytkowników, którzy zaglądają do Internetu codziennie. To najbardziej budujący prognostyk, gdyż z punktu widzenia e-rynku największą wartość stanowią stali użytkownicy, dla których Internet jest naturalnym narzędziem pracy, rozrywki bądź nauki.