Internet Standard prezentuje raport "adStandard 2010"

Internet Standard prezentuje raport "adStandard 2010"

W czwartej części raportu prezentujemy dane dotyczące efektywności reklamy graficznej w Polsce i na świecie, udostępnione nam przez firmy Gemius i Smart AdServer. Przedstawiciele branży mówią też o różnych możliwościach pomiaru skuteczności kampanii w serwisach społecznościowych.

Jedną z najczęściej wykorzystywanych miar efektywności reklamy graficznej jest CTR, czyli stosunek liczby kliknięć w reklamę do liczby jej wyświetleń. Według zestawienia przygotowanego dla Internet Standard przez Smart AdServer, w grudniu 2009 r. największy średni CTR na świecie uzyskały dwa formaty: Square (250x250) oraz Medium Rectangle (300x250). Oprócz dwóch form prostokątnych, CTR większy niż 0,1% (jedno kliknięcie na tysiąc odsłon) miały ponadto dwie odmiany Leaderboarda (770x85 i 1000x90) oraz tradycyjny baner (468x60).

Internet Standard prezentuje raport "adStandard 2010"

Rozdział piąty naszej publikacji to analiza potencjału reklamowego polskich sieci reklamowych i wydawców internetowych. Przygotowaliśmy ranking ogólny i szczegółowe zestawienia dla piętnastu kategorii tematycznych z badania Megapanel PBI/Gemius.

W rankingu ogólnym sieci reklamowych i produktów zasięgowych dwa pierwsze miejsca przypadły właśnie takim produktom, które można wykorzystać w dużych kampaniach wizerunkowych bez dokładnie określonej grupy docelowej. Zarówno E-drapacz, obejmujący swoim zasięgiem wszystkie serwisy sieci ARBOnetwork i Ad.net, jak i adRakieta, czyli połączona oferta sieci IDMnet i portalu o2.pl, docierały w listopadzie do ok. 95% internautów.

Miejsca od 3. do 5. zajmują największe polskie sieci reklamowe, skupiające serwisy o różnym profilu tematycznym. IDMnet, ARBOnetwork i Ad.net to weterani branży, których zasięg w badanym okresie zbytnio się nie różnił (80-85%). Sieć Netshare tworzą serwisy grupy Polsat Media (m.in. Gery.pl, FrazPC.pl, Osemka.pl, Poszkole.pl) oraz Rozklad-pkp.pl,Pobierz.pl, GoldenLine.pl, Autocentrum.pl, a także tysiące małych witryn korzystających z darmowych statystyk oglądalności Stat24 (wliczane do produktu zasięgowego redAD). AdTotal to z kolei sieć uruchomiona rok temu przez Wirtualną Polskę, która poza portalem integruje kilkanaście innych serwisów (m.in. TVP.pl, Szafa.pl).

Internet Standard prezentuje raport "adStandard 2010"

W ostatniej części raportu prezentujemy wyniki badania cenników reklamowych, przeprowadzonego przez Internet Standard w lutym 2010 r. Sprawdziliśmy, jakie są średnie ceny pakietów zasięgowych i tematycznych dla sześciu najpopularniejszych w polskiej sieci formatów reklamy graficznej.

Do wzięcia udziału w naszym badaniu zaprosiliśmy największe polskie sieci reklamowe i wydawców, których serwisy znalazły się w pierwszej dwudziestce badanych kategorii tematycznych Megapanelu w listopadzie 2009 r. Ogółem zebraliśmy 38 prawidłowo wypełnionych ankiet.

W prezentowanych w raporcie tabelach dla każdego formatu reklamowego podajemy cztery stawki: minimalną, maksymalną, średnią i średnią ważoną. Dwie pierwsze to najniższa i najwyższa cena pochodząca bezpośrednio z ankiet. Trzecia stawka to prosta średnia arytmetyczna ze wszystkich ofert w danej kategorii tematycznej, natomiast czwarta to średnia ważona, w której wagami są łączne liczby odsłon serwisów danej sieci reklamowej bądź wydawcy w analizowanej kategorii tematycznej.

Internet Standard prezentuje raport "adStandard 2010"

Stawki CPM dla pakietów zasięgowych okazały się dość zróżnicowane. Ceny maksymalne są od 6 do 9 razy wyższe od cen minimalnych dla poszczególnych formatów.

Analizując wyniki jednostkowe można zauważyć, że im większy potencjał reklamowy (mierzony liczbą odsłon obsługiwanych serwisów) ma badany sprzedawca, tym niższe ceny może zaoferować. Widać to wyraźnie w różnicach między ceną średnią, a średnią ważoną.

Najniższe ceny dla pakietów zasięgowych podały nam cztery duże sieci horyzontalne oraz dwaj wydawcy popularnych serwisów społecznościowych, najwyższe zaś pochodzą głównie od sieci wertykalnych (tematycznych).

Które formaty są najtańsze, a które najdroższe? Najmniej zapłacimy za tysiąc emisji Billboarda (750x100), dla którego cena średnia ważona wyniosła 14,21 zł (minimalna 10 zł). Drugi najtańszy format to Skyscraper (120x600) - średnia ważona cena wyższa o niecałe 2 zł w stosunku do Billboarda.

Dwie formy kreacji najczęściej występujące w polskiej sieci, czyli Double Billboard (750x200) i Medium Rectangle (300x250), oferowane są w mniej więcej podobnych cenach, choć zakres cenowy dla tej drugiej jest dość szeroki (minimalnie 10 zł, maksymalnie 90 zł).

Najdroższe formaty w pakietach zasięgowych to Halfpage (300x600) i połączenie Billboarda z Toplayerem (150 zł za tysiąc odsłon u najdroższego wydawcy). Trzeba dodać, że Halfpage i Medium Rectangle nie występują raczej w ofertach zasięgowych najtańszych sieci i wydawców.

Zapraszamy do pobierania raportu!