Internauci aktywnymi odbiorcami mediów

Firma Gemius przeprowadziła badanie dotyczące popularności poszczególnych mediów wśród polskich internautów. Najpopularniejszą telewizją wśród użytkowników internetu jest TVN, stacją radiową RMF FM, a dziennikiem Gazeta Wyborcza. Internauci coraz częściej oglądają w sieci telewizję i słuchają internetowego radia.

Wyniki badania jednoznacznie pokazują, że internauci są aktywnymi odbiorcami mediów. Informacji i rozrywki szukają nie tylko w sieci, ale również w telewizji, radiu i prasie. Warto pamiętać o tym, że czynnikiem determinującym sposób korzystania z mediów jest m. in. wiek, płeć, czy też częstotliwość łączenia się z internetem. Wiedza taka powinna być sporym ułatwieniem dla osoby odpowiadającej za planowanie i realizację kampanii reklamowych w wymienionych środkach przekazu, piszą autorzy raportu.

Media tradycyjne online

W porównaniu do wcześniejszych badań, ankietowani chętniej korzystają z tradycyjnych mediów za pośrednictwem internetu. Największą różnicę zanotowano w przypadku słuchania radia przez internet - 6,6 punktów procentowych.

Kobiety znacznie częściej czytają prasę w wersji elektronicznej, mężczyźni zaś chętniej słuchają radia oraz oglądają telewizję przez internet

Jak wynika z raportu rośnie liczba osób, które za pośrednictwem internetu oglądają telewizję. Od października 2004 do czerwca br. liczba internautów oglądających telewizję w sieci wzrosła prawie dwukrotnie i wynosi 32,3 proc. Jest wśród nich więcej mężczyzn niż kobiet. Nie wiadomo jednak o jakie stacje telewizyjne chodzi, czy o internetowe odpowiedniki klasycznej telewizji, czy może raczej o serwisy z materiałami wideo, takie jak np. YouTube. Jeszcze więcej internautów, bo aż 67%, słucha internetowego radia.

Codziennie lub prawie codziennie korzysta z telewizji za pośrednictwem internetu zaledwie 6% kobiet i 3,6% mężczyzn. Dane te świadczą o tym, że przebadani internauci, nadal jednak preferują oglądanie telewizji w tradycyjny sposób.

Internauci aktywnymi odbiorcami mediów

Korzystanie z tradycyjnych mediów przez internet. Kobiety/mężczyźni. Źródło: Gemius

Telewizja

Najpopularniejszym kanałem wśród internautów pozostaje TVN. Program TVP 1 jest drugą najchętniej oglądaną stacją. Na trzecim miejscu plasuje się Polsat.

TVN jest popularniejsze u kobiet, mężczyźni chętniej wybierają TVP 1.

Internauci aktywnymi odbiorcami mediów

Jakie stacje telewizyjne oglądał(a)eś wczoraj? Kobiety/mężczyźni. Maj 2006. Źródło: Gemius

Radio

RMF FM jest nadal najpopularniejszą stacją wśród polskich internautów, słucha jej 41,3% użytkowników internetu. Kolejne są Radio Zet, którego słucha 34,1% polskich internautów oraz Eska (26%), Program 3 PR (13,6 proc.) oraz Radio Złote Przeboje (10,4 proc.).

Internauci aktywnymi odbiorcami mediów

Jakich stacji radiowych słuchałe(a)ś wczoraj? Kobiety/mężczyźni. Maj 2006. Źródło: Gemius

Dzienniki

W przeddzień badania Gazetę Wyborczą czytało 48,4% polskich internautów. Do czytania Faktu przyznało się 17,3% badanych, a Rzeczpospolitej 16,1%. Wśród kobiet popularniejsza jest Gazeta Wyborcza i Metro, wśród mężczyzn Fakt oraz Dziennik Polska Europa Świat.

Internauci aktywnymi odbiorcami mediów

Jakie dzienniki czytałe(a)ś wczoraj? Kobiety/mężczyźni. Maj 2006. Źródło: Gemius.

Tygodniki i dwutygodniki oraz miesięczniki

Najpopularniejszym tygodnikiem wśród internautów jest Newsweek, którego czyta 19% badanych. Kolejna jest Angora (15,1%) oraz dwutygodnik Komputer Świat (14%).

Co czwarty respondent w dniu poprzedzającym badanie nie czytał żadnego miesięcznika. Spośród tych, którzy czytają ten rodzaj prasy, największą popularnością cieszy się Claudia (11,7 proc.) oraz CKM (11,1 proc.).

Metodologia

Badanie realizowane cyklicznie odbywało się w oparciu o ankiety wyświetlane w sieci w formie pop-up. Grupa ankietowana to internauci w wieku 15 i więcej lat. W ramach badania zebrano: 10 112 ankiet (październik 2004 - 1 fala), 17 133 ankiety (maj 2005 - 2 fala), 14 706 ankiet (listopad 2005 - 3 fala) i 12 665 ankiet podczas 4 fali badania, w maju 2006. Aby dane były reprezentatywne dla całej populacji internautów, odpowiedzi analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetu w Polsce, pochodzących z badania Megapanel PBI/ Gemius.

Zapraszamy do pobrania całego raportu w postaci prezentacji programu Power Point.