Ile św. Mikołaj zostawił w e-sklepach

Tuż przed samymi Świętami Bożego Narodzenia Forrester Research opublikował swoją prognozę wydatków przedświątecznych poczynionych drogą on-line. W porównaniu z rokiem ub. miałyby one wzrosnąć w Europie aż o 86%, osiągając niebagatelną kwotę 7,6 mld EUR.

Europejska sprzedaż detaliczna w okresie przedświątecznym powinna była przekroczyć 7,6 mld EUR - oceniał tuż przed samymi Świętami Bożego Narodzenia Forrester Research.

To już całkiem blisko poziomu sprzedaży internetowej notowanego w USA - według analogicznej prognozy Forrestera dla rynku amerykańskiego - sprzedaż przedświąteczna on-line przyniesie tam 9,4 mld EUR.

Warto przy tym zauważyć, że w poprzednim sezonie przedświątecznym Europejczycy wydali przez Internet znacznie mniej - bo tylko ok. 4 mld EUR. Do najważniejszych, przełomowych punktów dla historii rozwoju internetowego rynku b2c należy z pewnością prognozowane przekroczenie przez klientów z Wielkiej Brytanii poziomu 1 mld GBP wydatków on-line miesięcznie. Prawie 15 mln e-klientów z Wysp powinno w całym sezonie przedświątecznym wydać w sumie 2,6 mld EUR, z czego 1,7 mld EUR w grudniu br. - oceniał Forrester.

Wydatki 18 mln niemieckich e-klientów nie powinny przekroczyć w okresie świątecznym 2,2 mld EUR. Niemcy wolą jednak wyszukiwać w Sieci towary, po czym kupować je w tradycyjnych sklepach, poza tym spędzają w Internecie ok. 30% czasu mniej niż Brytyjczycy. Ponadto tylko ok. 36% z nich posiada kartę kredytową - w porównaniu z 67-proc. odsetkiem w przypadku Brytyjczyków. O tym, że poszukiwania nie są dla Niemców czczym marnowaniem czasu świadczą wartości sprzedaży inspirowanej odwiedzeniem strony WWW - dla okresu przedświątecznego wyniesie ona w Niemczech 5 mld EUR - jedną czwartą wartości całej sprzedaży inspirowanej wizytą w Internecie w Europie.

Forrester ocenia, że odsetek e-klientów wśród konsumentów europejskich wzrosła z 14% w 2001 roku do 19% w roku br. O ok. jedną trzecią w porównaniu z rokiem ub. - do 41 mln - wzrosła liczba konsumentów, którzy dokonują zakupu pod wpływem wizyty w Sieci. Przeciętne roczne wydatki on-line wzrosły w porównaniu z ub. rokiem o ok. 40% - z 374 EUR do 527 EUR.