IAB: Polski internet w 2006 r.

Związek IAB Polska przedstawił raport podsumowujący rok 2006 w polskim internecie. Pod koniec ubiegłego roku liczba internautów w Polsce wyniosła ok 13,1 mln, co stawia nas na 9 miejscu na tle innych krajów europejskich. Liczba łącz szerokopasmowych (powyżej 144 kb/s) wzrosła w stosunku do 2005 r. o 170%. Wydatki na reklamę online, bez barterów i wyszukiwarek, wyniosły 215 mln zł, o 60% więcej niż w roku 2005. Obroty polskiego e-commerce wyniosły ok 5 mld zł.

Raport Interactive Advertising Bureau Polska, związku zrzeszającego polską branżę internetową, przedstawia kompleksowy obraz rynku internetowego w kraji. Traktuje m.in. o dostępie do sieci, konsumentach online, reklamie, czasie korzystania z sieci, wyszukiwarkach, e-commerce oraz Web 2.0.

Dostęp do internetu

Jak wynika z badania Megapanel w Polsce było pod koniec roku 13,1 mln internautów powyżej 7 roku życia. Wskaźnik penetracji internetu w Polsce wynosi 34,4%. W 2006 roku liczba użytkowników internetu najbardziej wzrosła w małych miastach - o 10 pkt. procentowych w stosunku do roku poprzedniego. Jednak sieć jest nadal domeną dużych miast, gdzie poziom penetracji jest najwyższy i wynosi 49%.

IAB: Polski internet w 2006 r.

Szacowany odsetek Polaków mających dostęp do internetu

Broadband

Pod względem liczby łącz szerokopasmowych polska znajduje się na szarym końcu spośród krajów Unii Europejskiej. Za nami jest jedynie Grecja oraz Słowacja. Według danych Eurostat liczba łącz szerokopasmowych na 100 mieszkańców wynosi w Polsce 3,9, gdy średnia dla UE to 14,8.

Konsumenci online

Polscy internauci to nadal osoby o wyższym statusie majątkowym niż przeciętny i najczęściej dobrze wykształcone. Pośród internautów powyżej 18 roku życia, 22,5% ma wykształcenie wyższe, a 23,3% niepełne wyższe.

Czas korzystania

Przeciętny polski internauta spędzał w sieci w roku 2006 średnio 28 godzin i 23 minuty miesięcznie (dane za Megapanel PBI/Gemius, grudzień 2006). To o 5 godzin więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jeśli ta dynamika się utrzyma, to w tym roku internauta będzie spędzał w sieci średnio 1 godzinę dziennie.

Reklama online

Dynamika wzrostu rynku reklamy online wyniosła w 2006 r. 59,3%. Wydatki (bez barterów i reklamy w wyszukiwarkach) wyniosły 215 mln zł w stosunku do 135 mln zł w 2005 r.

IAB: Polski internet w 2006 r.

Wydatki na reklamę online w Polsce

Internet miał 3,9% udziału w media-miksie, w porównaniu do 2,7% w poprzednim roku. Na całym świecie wydatki na reklamę online stanowią 5,8% wszystkich wydatków reklamowych.

IAB: Polski internet w 2006 r.

Udział internetu w media-miksie

Coraz bardziej dynamicznie rozwija się rynek ogłoszeń drobnych w sieci. Pod koniec 2006 r. już 5,8 mln osób, czyli 44% internautów korzystało z ogłoszeń drobnych w sieci.

IAB: Polski internet w 2006 r.

Rynek ogłoszeń drobnych w internecie

Wyszukiwarki

Na polskim rynku niekwestionowanym liderem jest Google, udział wejść z tej wyszukiwarki na witryny objęte badaniem GemiusTraffic wyniósł w IV kwartal 2006 r. 80.9%.

IAB: Polski internet w 2006 r.

Udział w liczbie wejść z silników wyszukiwarek na witryny uwzględnione badaniem GemiusTraffic

Wydatki na reklamę w wyszukiwarkach stanowią średnio w Europie ok. 35% wydatków na reklamę online. Rynek sponsorowanego wyszukiwania rośnie w tempie 27% rocznie, wynika z danych Jupiter Research.

Witryny internetowe

Począwszy od lutego 2006 r. liderem pod względem zasięgu jest w Polsce witryna Google.

Największy wzrost zasięgu odnotowała witryna YouTube.com (de facto również należąca do Google), która w okresie marzec - grudzeiń 2006 zdobyła prawie 20 punktów procentowych zasięgu, osiągając w grudniu zasięg na poziomie prawie 30%.

IAB: Polski internet w 2006 r.

Wzrost zasięgu YouTube wśród polskich internautów.

E-Commerce

Obroty polskiego rynku e-commerce wyniosły w zeszłym roku ponad 5 mld złotych. Największy w nich udział miałam platforma aukcyjna Allegro, roczna wartość transakcji na Allegro.pl wyniosła 2,5 mld zł i była o 2/3 wyższa niż rok wcześniej.

IAB: Polski internet w 2006 r.

Wartość rynku e-commerce w Polsce

Odsetek internautów którzy w 2006 r. dokonywali choć raz zakupów przez internet wyniósł 55% i w porównaniu do roku 2005 wzrósł o 14 punktów procentowych.

Web 2.0

Hasło Web 2.0 zrobiło w 2006 r. prawdziwą furorę. Jak piszą autorzy raportu "dzisiaj nawet sceptycy przyznają, że Web 2.0 nie jest ani wymysłem fanatyków internetowych, ani reklamową przynętą". W raporcie opisane są takie zjawiska jak blogi, dziennikarstwo obywatelskie, czy treści wideo i audio tworzone przez użytkowników.

***

Po więcej szczegółów odsyłamy do raportu, który można pobrać ze stron IAB (plik PDF, 9,41MB).

Śródtytuły to nazwy poszczególnych rozdziałów raportu. Źródła wszystkich danych liczbowych podanych w tekście można znaleźć w raporcie.