IAB prezentuje dane za 2004 rok
- Magdalena Górak,
- 11.02.2005, godz. 14:33
Na konferencji IMPACTOR, która odbyła się w dniach 9-11 lutego internetowi poświęcono Dzień Specjalny. Dominik Kaznowski, Wiceprezes IAB Polska podsumował miniony rok dla branży internetowej. I zaprezentował bardzo interesujące wykresy...
Poniższy wykres przygotowany przez IAB Polska obrazuje udziały w rynku reklamy internetowej polskich podmiotów. Widać, że dominującą rolą ma wciąż Onet.pl, druga w kolejności jest sieć reklamowa Ad.net, trzecia Wirtualna Polska.
Najpopularniejszą formą reklamową pozostają bannery i billboardy, choć ich rola maleje. Nieźle mają się kampanie e-mailingowe, których udział w rynku wyniósł w ubiegłym roku 11%. Popularność form toplayer oraz sponsoringu nie uległa zmianie i wynosi tak jak w 2003 roku odpowiednio 14% i 10%. Rośnie natomiast znaczenie pozycjonowania i reklam związanych z wyszukiwaniem. W 2004 roku ich udział w rynku reklam wyniósł 7%. Coraz bardziej popularny staje się też brandmark.
Wśród największych reklamodawców nastąpiły zmiany. Zmalało znaczenie firm telekomunikacyjnych. Teraz jest ono na poziomie 20%. Nieznacznie tez mniejszy jest udział reklam z sektora finansów - z 28% w 2003 roku zmalał do 27%. Zgodnie z przewidywaniami wzrosło znaczenie sektora FMCG - z poziomu 5% udziału w rynku do 15%.
Dominik Kaznowski przewiduje dalszy wzrost rynku reklamy internetowej. Powodem jest rosnąca penetracja internetu w Polsce, która na koniec 2004 roku wynosiła 26,2%. Polska jest na 3 miejscu w Unii Europejskiej pod względem dynamiki przyrostu nowych internautów. Średnia dla krajów europejskich wynosi 31,6, a dla krajów Unii Europejskiej 45,1%.
Źródłem ostatniego wykresu są prezentacje pochodzące z poprzednich edycji Impactorów
Pod tekstem dodaliśmy wykres obrazujący dynamikę zmian udziałów na rynku reklamy internetowej na przestrzeni 4 ostatnich lat.