IAB AdEx: kolejny dobry kwartał dla reklamy; wideo trochę popularniejsze

W pierwszym kwartale br. rynek reklamy internetowej w Polsce wart był 371,5 mln zł - wynika z cyklicznego badania IAB AdEx.

IAB AdEx: kolejny dobry kwartał dla reklamy; wideo trochę popularniejsze
Reklama internetowa nie przestaje zyskiwać na wartości w naszym kraju. Potwierdzają to wyniki badania IAB AdEx za pierwszy kwartał 2010 r. Rynek interaktywny wzrósł w tym okresie o 17,5 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału 2009 roku. W pierwszych trzech miesiącach tego roku rynek osiągną wartość 371,5 mln zł.

Spójrzmy jaki udział w torcie miały poszczególne segmenty reklamy. Najważniejszym jest oczywiście reklama graficzna z udziałem 46,1 proc. w torcie. Drugie miejsce należy do marketingu w wyszukiwarkach, który zanotował udział na poziomie 27,7 proc. Kolejne pod względem wielkości segmenty stanowią ogłoszenia 16,6 proc. oraz e-mail marketing - 6,7 proc. ogółu internetowych wpływów reklamowych.

W ubiegłym roku reklamie wideo nie udało się podbić ani serc reklamodawców, ani ich budżetów. Może coś zmieni się w tym roku? W pierwszym kwartale 2010 reklama wideo zanotowała ponad 3-krotny wzrost w stosunku do Q1 2009 - z 0,5 proc. na 1,5 proc. całości wydatków.

Co jeszcze wynika z IAB AdEx? Pozytywny symptom dla wydawców zarabiających na reklamie graficznej: reklama efektywnościowa uzyskała 10,2% notując nieznaczny spadek z 11,0% na 10,2%. W całym 2009 było 11,8%. Po raz pierwszy badany udział reklamy behawioralnej wyniósł 0,8%.

Największymi kategoriami wydatków reklamowych były w tym czasie finanse 13%, telekomunikacja 10%, motoryzacja 9% oraz handel,komputery i audio-video, produkty multimedialne i książki, czas wolny oraz żywność z 5%-wymi udziałami w torcie wydatków.

Największe wzrosty wydatków w reklamie graficznej w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku wystąpiły w segmentach: handel - 69%; napije i alkohole - 68%; czas wolny - 61%; sprzęty domowe, meble i dekoracje - 58%; komputery i audio-video - 56%; nieruchomości - 45% i produkty farmaceutyczne, leki - 44%.

W badaniu cyklicznie biorą udział 32 największe podmioty rynku reklamy internetowej w Polsce. Partnerem badania jest PwC Polska.