Hoga wielobranżowa

Hoga.pl chce od giełdy znacznie więcej niż Interia.pl. Analitycy uważają, że te oczekiwania są nazbyt wygórowane.

Hoga.pl chce od giełdy znacznie więcej niż Interia.pl. Analitycy uważają, że te oczekiwania są nazbyt wygórowane.

Wrocławski portal Hoga do połowy stycznia tego roku trzymał w sekrecie plany wejścia na giełdę. Będzie trzecim portalem po Interii i Arenie, który sięgnie do portfeli inwestorów giełdowych, pod warunkiem że wzbudzi ich zainteresowanie. "Nie sądzę, żeby ta oferta była równie ciekawa, jak Interii czy Areny. To po prostu inna liga" - uważa Dorota Ubysz, analityk SG Securities London.

Drogę giełdowym graczom przetarła firma informatyczna Wasko, która w zeszłym roku za 1,832 mln zł nabyła 30% udziałów w Hodze. Jeszcze przed emisją może się pojawić kolejny duży udziałowiec, gdyż trwają negocjacje z kilkoma krajowymi firmami medialnymi. Hodze zależy na silnym partnerze, który mógłby wypromować stosunkowo mało znany portal. W zeszłorocznych rankingach popularnoci (SMG/KRC, OBOP) zajmuje lokatę poza pierwszą dziesiątką.

Ewentualne pojawienie się w niej kolejnego inwestora diametralnie zmieni sytuację spółki i zapewne oceny inwestorów giełdowych, dotyczące emisji. Jeden z niewielu ujawnionych faktów - chęć uzyskania z emisji kilkudziesięciu milionów złotych - budzi zdziwienie niektórych analityków. "Hoga wycenia swoją wartość wyżej niż Interia, która liczy na ok. 30 mln zł. To chyba nieporozumienie" - mówi Michał Sztabler, analityk DI BRE Banku.

Zaprezentowana strategia spółki może budzić kontrowersje z uwagi na rozpraszanie sił i środków. Rozwijanie usług e-commerce w ramach portalu, które planuje Hoga, jest posunięciem sprawdzonym. Yahoo! przynosi to duże zyski, a pasaże handlowe istnieją także w Onecie, Wirtualnej Polsce, Arenie i Interii. Budowanie platform B2B jest natomiast posunięciem bardziej zaskakującym w przypadku firmy, oferującej do tej pory portal i inne usługi dla internautów (serwis kont pocztowych i darmowych stron WWW). Uruchomiono już Internetową Giełdę Nieruchomości, a po niej wystartują kolejne serwisy branżowe, które - w zamyśle prezesa Grzegorza Krajewskiego - będą atrakcyjne dla nabywców powierzchni reklamowej. "Sprzedaż reklam w segmencie B2B to trudna sprawa" - ocenia zamierzenia konkurenta Rafał Plutecki, twórca Areny.