Grupa o2 pod wpływem Facebooka

Nowe serwisy Grupy o2 to wyraźne odejście od ascetycznego wyglądu, do jakiego przyzwyczaili nas graficy z o2. Najświeższe strony naszpikowano mechanizmami z Facebooka. Ich wygląd to również ukłon w stronę społecznościówki.

- "To dowód elastyczności w naszym myśleniu. Facebook nauczył internautów nowego formatu, który można nazwać mechanizmem szybkich rekomendacji i zwięzłych zwiastunów" - mówi o nowych serwisach Michał Brański, członek zarządu Grupy o2.pl.

Trzy nowe dzieła to Uniface.pl, Kimono.pl i ... Fejsik.pl. Pierwszy poświęcony jest szalonemu życiu studenckiemu (imprezy, dziewczyny, kariera i praca), drugi przeznaczony jest dla wielbicieli mody, a trzeci to "pierwsza gazeta o Faceboouku". Wszystkie trzy są utrzymane w podobnej tematyce sensacyjności, co dotychczasowe serwisy O2.

Z trzech, najbardziej stonowany pod kątem pokazywanej golizny jest Fejsik.pl, na którym publikowane są też informacje o grach ale też i o konkursach organizowanych przez marki na Facebooku. Jedną z najczęściej opisywanych postaci jest Mark Zuckerberg, założyciel Facebooka.

Grupa o2 pod wpływem Facebooka

Ludzi interesują społeczności

Fejsik nie jest pierwszym serwisem, który opisuje życie serwisu społecznościowego. Podobny ekosystem wytworzył się także wokół Naszej-Klasy. Można tu wymienić takie strony jak naszaklasa.blox.pl czy nasza-klasa-foto.pl. Jednakże w odróżnieniu od Fejsik.pl, nie stoi za nimi twórca piątego największego portalu w polskiej sieci.

Najbardziej charakterystyczną cechą Uniface.pl, Kimono.pl i Fejsik.pl jest to, że każdy z nich budową przypomina Facebook.pl. Newsy na nich publikowane zwięzłością przypominają posty z FB. Wszystkie trzy serwisy są również bardzo silnie powiązane z Facebookiem funkcjonalnie, np. tylko zalogowani na FB użytkownicy mogą komentować na nowych serwisach o2 poprzez Facebook Connect.

- Wszystkie te 3 serwisy są adresowane do targetów, które wsiąkły w nowoczesne (czytaj: Facebook, Twitter) social media, więc tymi layoutami chcieliśmy się spotkać z nimi w połowie drogi między starym a nowym - mówi Michał Brański.

Co dalej?

Czy teraz wszystkie serwisy Grupy będą tworzone w tym duchu? Stare czeka redesign na nowy styl? - "Większość naszych serwisów treściowych przechodzi redesign, to jest proces ciągły, a od 2009 roku przyspieszyliśmy go. Nie planujemy przerabiania starych serwisów na tę formułę, którą dopiero testujemy rynkowo. Nie postrzegamy nowej formuły jako zastępującej schematy wypracowane i znane internautom od lat" - mówi Michał Brański.

Trzy nowe serwisy to nie pierwszy flirt Grupy z Facebookiem. Pod koniec 2009 r. Grupa powołała do życia agencję Brand Karma, która zajmuje się zarówno budową serwisów społecznościowych, prowadzeniem stron marek, a także budową aplikacji na Facebook.com czy na iPhona.

Pytanie czy te działania zmierzające w stronę Facebooka są związane z pogłoskami wskazującymi na planowaną sprzedaż Grupy o2.