GoDealla.pl podsumowuje rynek zakupów grupowych

Agregator zakupów grupowych GoDealla.pl przygotował podsumowanie rynku zakupów grupowych ostatnich miesięcy. Autorzy raportu zauważają, że mimo głośnych upadków, nadal odnotowujemy coraz więcej startów nowych serwisów. W Polsce mamy ich już blisko 80 i jak pokazuje przykład naszych sąsiadów to wciąż mało. W raporcie znalazły się informacje m.in. o stratach Groupona, wycofaniu FacebookDeals, grupowych planach i przejęciach Google i nowych graczach na polskim rynku.

Testy usługi FacebookDeals, która miała być pewną rewolucją i poważnym zagrożeniem dla Groupona trwały 4 miesiące. Firma oferowała kupony w pięciu amerykańskich miastach, a można było z nich skorzystać tylko jeśli określona liczba naszych znajomych również to zrobiła. "Miał to być element społecznościowy, potencjalnie wyróżniający Deals na ciasnym rynku. Co ciekawe, usługa na dniach miała wejść do Polski, jednak na przełomie sierpnia i września pojawił się komunikat o zaprzestaniu działań" - czytamy w raporcie.

Z problemami boryka się również Groupon. Na początku czerwca świat obiegła wiadomość, że Groupon nie zarobił jeszcze ani dolara. Były to oficjalnie informacje wynikające z dokumentów złożonych przed Amerykańską Komisją Papierów Wartościowych (SEC). Wynikało z nich, że w 2010 roku Groupon zanotował stratę w wysokości 413,4 mln dolarów. Złożenie takich dokumentów było umotywowane deklaracją giełdowego debiutu, który miał mieć miejsce 5 września bieżącego roku. "Jak już wiemy, tak się nie stało. Debiut został przełożony na bliżej nieokreśloną przyszłość a oficjalnym powodem przesunięcia są wahania giełdowe, które mogłyby mieć negatywny wpływ na akcje firmy."

W zakupach grupowych działa też Google, który w czerwcu uruchomił Google Offers. Od czerwcowego otwarcia minęło już kilka miesięcy i pomimo dobrego startu, serwis odnotował 23% spadek zysku w porównaniu z lipcem. Mimo to na oficjalnym blogu firmy pojawiła się informacja o rozszerzeniu dostępności o kolejne pięć amerykańskich miast, co obecnie daje w sumie dziewięć. W planach są kolejne - razem Google Offers ma być obecne w 27 miastach. "Działacze Google pamiętają też o dość świeżym rynku europejskim, czego dowodem jest przejęcie niemieckiego serwisu DailyDeal, który po starcie w 2009 roku stwarzał realną przeciwwagę dla tamtejszego Groupona" - zauważa GoDealla.pl.

W Polsce mimo informacji o zamknięciu kilku serwisów zakupów grupowych na rynku wciąż pojawiają się nowe. Tylko w pierwszych trzech tygodniach września do agregatora GoDealla.pl zostało podpiętych 5 nowych serwisów. Są to: Dealowo, FanDeal, Eurobon, MainDeal i KupBon. Łącznie są już 43 agregowane strony, co przekłada się na około 250 nowych ofert dziennie. Jednym z nowych serwisów jest serwis OKazje.rp.pl uruchomiony przez wydawnictwo Presspublica. "OKazje.rp.pl niespecjalnie różni się od pozostałych i tak naprawdę ewentualny sukces jest zależny od powodzenia wykorzystania potencjału marketingowego wydawnictwa" - twierdzą twórcy raportu. I zauważają, że coraz więcej nowych stron wybiera wąską specjalizację, oferując kupony zniżkowe tylko i wyłącznie w jednym mieście. Dla przykładu, ostatnio pojawiły się GorzowskiGrupon i GrupowyKrakow.