Gemius zbadał jak polscy Internauci korzystają z bankowości online

Internauci najczęściej wykorzystują internetowe konto bankowe do sprawdzanie jego stanu, wykonywanie przelewów jednorazowych oraz sprawdzanie historii transakcji. Cenią sobie możliwość wykonywania operacji bankowych o dowolnej porze i oszczędność czasu - wynika z kolejnej edycji badania "Finanse i plany finansowe polskich internautów" przeprowadzonego przez Gemiusa.

Gemius zaprezentował wyniki kolejnej edycji badania "Finanse i plany finansowe polskich internautów". Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące produktów i usług oferowanych przez polskie banki, w tym korzystania z bankowości online. Z badania wynika, że najczęściej wykorzystują oni internetowe konta bankowe do sprawdzania jego stanu, wykonywania przelewów jednorazowych oraz sprawdzania historii transakcji. Popularne, szczególnie wśród młodych internautów, są doładowania telefonu komórkowego.

Zdaniem badanych największymi zaletami bankowości online jest możliwość wykonywania operacji bankowych o dowolnej porze (38 proc.), oszczędność czasu (38 proc.), stała i nieograniczona kontrola (32 proc.) oraz możliwość załatwienia wszystkich formalności bez wychodzenia z domu (31 proc.). Internauci są zadowoleni z obsługi konta przez internet - 47 proc. respondentów nie spotkało się z żadnymi problemami podczas używania tej usługi. Jeśli napotykali trudności, najczęściej był to niedziałający serwis banku (17 proc. wskazań). 16 proc. wskazywało trudności ze znalezieniem wszystkich opcji, z których chcieliby skorzystać w danym momencie.

Wyniki badania pokazują, że banki dbają o bezpieczeństwo swoich przelewów. Podobnie, jak w poprzedniej fali badania, banki chętnie oferują możliwość uwierzytelniania transakcji hasłem wysyłanym SMS (obecnie 40 proc. internautów, w ten sposób autoryzuje transakcje, w poprzedniej fali - 38 proc.) natomiast spada odsetek internautów, którzy wykorzystują kody jednorazowe (obecnie 19 proc., w poprzedniej fali 20 proc.). Tylko 15 proc. nie ma żadnych obaw w trakcie korzystania z usług banku przez internet.

Osoby, które zauważają ryzyka związanie z korzystaniem z bankowości online, najczęściej wymieniają: możliwość włamania się do konta internetowego (54 proc.), ryzyko utraty dostępu do konta związanie z przejęciem dostępu do loginu i hasła (47 proc.) oraz możliwość kradzieży danych osobowych (36 proc.). Mimo stosowanych przez banki sposobów autoryzacji transakcji online, w porównaniu do poprzedniej fali badania zwiększył się jednak odsetek osób, które wybierają osobiste wizyty w banku, ponieważ obawiają się o bezpieczeństwo swoich pieniędzy podczas wykonywania przelewów internetowych.