Gemius przewiduje hossę polskiego e-commerce

Według raportu "E-commerce w Polsce 2006", internauci częściej niż w ubiegłym roku dokonują zakupów online i chętniej przeznaczają na ten cel większe kwoty. Według szacunków firmy badawczej Gemius, zainteresowanie internetowymi zakupami będzie systematycznie wzrastać.

Jak wynika z badań Gemius, w sklepach i na aukcjach internetowych z roku na rok przybywa kupujących. Od 2005 roku liczba internautów, którzy dokonali kiedykolwiek zakupu w internecie, wzrosła o blisko jedna trzecią, z 41% do 55%.

Wśród polskich konsumentów aukcje internetowe są bardziej popularne niż sklepy. W tych pierwszych kupowało 77% internautów, podczas gdy w sklepach - 57%.

Zobacz również:

Zwiększyła się liczba internautów, którzy kupują mniej więcej raz w tygodniu oraz nieznacznie tych, którzy dokonują zakupów kilka razy w miesiącu.

Wyraźnie wzrosła liczba osób, które kupują kilka razy w roku. Zmniejsza się odsetek tych, którzy zadeklarowali, że zrobili zakupy poprzez internet tylko raz.

Użytkownicy serwisów aukcyjnych jako ich zaletę na pierwszym miejscu wskazują niższe ceny (76%), następnie duży wybór produktów (70%) i możliwość kupowania o każdej porze (61%).

Według prognozy Gemiusa, w sklepach internetowych polscy internauci zostawią w 2006 roku więcej gotówki niż na platformach aukcyjnych.

Jak wynika z raportu "E-commerce w Polsce 2006", na zakupy w sieci częściej decydują się mężczyźni, osoby w wieku 25-34 lata, z wykształceniem pomaturalnym, licencjackim lub wyższym i zarabiające powyżej 3000 zł netto miesięcznie.

Niezależnie od cech społeczno-demograficznych polscy konsumenci są raczej ostrożni - zarówno pod względem wyboru produktu, jak i dokonania płatności: aż 62% klientów aukcji przyznaje, że zawsze bierze pod uwagę opinie innych użytkowników o sprzedającym, 58% klientów sklepów internetowych przed dokonaniem zakupu porównuje oferty różnych sklepów i wybiera najkorzystniejszą, nieliczni internauci płacą za zakupy korzystając z serwisu płatności lub przez SMS.

Artur Zawadzki, wiceprezes zarządu Gemius SA podkreśla - Złożone analizy porównawcze, na które położony został szczególny nacisk, nie tylko przedstawiają jak zmienił się stan polskiego e-commerce na przełomie roku, ale także pozwalają zaplanować przyszłe działania marketingowe w dłuższej perspektywie czasowej.

Obecnie 2/3 internautów kupujących online dokonuje zakupów przynajmniej kilka razy w roku. Według raportu, w nadchodzących miesiącach polski handel elektroniczny ma szanse na dalszy szybki rozwój. Aż 38% internautów, którzy więcej niż jeden raz dokonali zakupu przez internet, zamierza w przyszłości kupować częściej niż dotychczas, zaś 46% - tak samo często.

Rzadsze zakupy deklaruje jedynie 1% badanych.

Przypomnijmy, że według raportu IAB "Raport strategiczny IAB Polska. Internet 2005 Polska, Europa i Świat", obroty polskiego e-commerce w 2005 roku w sklepach i na platformach aukcyjnych wyniosły 3,1 mld zł. Udział sklepów internetowych wyniósł około 1,3 mld zł, zaś platform aukcyjnych, w tym przede wszystkim Allegro - 1,8 mld zł.

Według prognoz, w 2006 roku obroty wyniosą około 4,15 mld zł.

Więcej:

e-commerce sączy szampana