Gemius prezentuje raport o trendach na rynku internetowym

Dane na temat rynków internetowych, gromadzone w serwisach gemiusRanking obejmujących kilkanaście krajów Europy Środkowo-Wschodniej i MENA, pokazują, że ostatnie pół roku było czasem istotnych przetasowań na rynku. W II połowie 2011 r. można było zaobserwować zwycięstwo przeglądarki Mozilla Firefox nad Microsoft Internet Explorerem i umacnianie się iPada na rynku urządzeń mobilnych.

W kwietniu 2011 r. Firefox zakończył długotrwałą walkę o pierwszeństwo z przeglądarką Internet Explorer. Obecnie Firefox zajmuje pierwsze miejsce na rynku przeglądarek, w takich krajach objętych projektem gemiusRanking, jak Polska, Bułgaria, Białoruś, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Rosja, Słowacja, Turcja, Ukraina, Węgry i region MENA. Co ważne, przeglądarka Firefox zwiększa dystans do konkurentów. Zdaniem ekspertów z Gemiusa, aa spadek przeglądarki MS Internet Explorer na II pozycję w rankingu miał wpływ dynamiczny wzrost popularności przeglądarki Google Chrome, który można zaobserwować od momentu jej pojawienia się na rynku.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na sytuację na rynku przeglądarek może być ich zdaniem wprowadzenie przez fundację Mozilla nowego cyklu wydawniczego, który ma na celu przyspieszanie wprowadzania na rynek nowych wersji produktów Firefox. Ich różnorodność prawdopodobnie sprawi, że - podobnie, jak miało to miejsce w przypadku kolejnych wersji Google Chrome - najnowsze wersje przeglądarek Firefox będą zastępowały znajdujący się na czele rankingu wcześniejszy produkt z tej samej rodziny.

W przypadku rankingu urządzeń mobilnych znaczący wpływ na jego kształt miała wyczekiwana premiera iPada w 2010 r. Od marca 2011 r., gdy wprowadzono na rynek kolejną wersję tego produktu, jego udział w rankingu odsłon mobilnych dynamicznie wzrastał. Od czerwca 2010 r. udział osłon mobilnych wykonanych za pomocą iPadów wzrósł o 17 punktów procentowych, co uplasowało je na trzeciej pozycji w prezentowanym rankingu. Prawdopodobnie w kolejnych miesiącach 2011 r., w poszczególnych krajach objętych rankingiem, będziemy świadkami dominacji produktów Apple’a.

Dane porównywane w raporcie "Trendy na rynkach internetowych w I połowie 2011 r." pochodzą z serwisów gemiusRanking prezentujących aktualne informacje na temat narzędzi i urządzeń stosowanych przez internautów do przeglądania stron internetowych. Pełną wersję raportu "Trendy na rynku internetowym w I połowie 2011 roku" w języku angielskim można pobrać ze strony http://gemius.com/pl/download_casestudies.