Gemius o konsumpcji mediów przez polskich internautów

Polscy internauci w zakresie konsumpcji mediów najczęściej przeglądają strony internetowe oraz pocztę elektroniczną, a także oglądają telewizję. Najpopularniejszym serwisem wideo jest YouTube, stacją telewizyjną TVN, dziennikiem "Gazeta Wyborcza", miesięcznikiem "Twój Styl", a rozgłośnią radiową RMF. Spada popularność internetu jako narzędzia umożliwiającego czytanie dzienników i miesięczników - wynika z najnowszego raportu Gemiusa.

Celem dziewiątej fali badania przeprowadzonego przez Gemius było poznanie zwyczajów polskich internautów związanych z korzystaniem z mediów w tradycyjnej formie i za pośrednictwem internetu, a także użytkowaniem komunikatorów internetowych. Opublikowany raport przedstawia analizę za okres listopad-grudzień 2008 i w większości kategorii umożliwia porównania z wcześniejszymi falami badania.

Użytkownicy internetu poproszeni o wskazanie, które z podanych czynności wykonywali w dniu poprzedząjacym wypełnienie ankiety, najczęściej wybierali przeglądanie stron internetowych i poczty elektronicznej (po ok. 2/3 wskazań), a także oglądanie telewizji (ponad połowa wskazań). W porównaniu do wiosny (kiedy przeprowadzona była wcześniejsza fala badania), częściej wskazywane było odwiedzanie stron internetowych, oglądanie telewizji i czytanie książek. Zmniejszył sie natomiast odsetek osób które przegladały pocztę e-mail. Po raz kolejny zmniejszyła się liczba osób, które czytały prasę codzienną - tę czynność wskazała mniej niż jedna trzecia badanych.

Jeśli chodzi o korzystanie z tradycyjnych mediów za pośrednictwem sieci to w porównaniu do wcześniejszej fali badania, spadła popularność internetu w zakresie czytania dzienników i miesieczników - wynika z analizy Gemiusa. Zapoznawanie się z treścią tygodników oraz słuchalność radia przez internet nie uległy zmianie.

W analizowanym okresie trzy czwarte (76%) internautów skorzystało z możliwości oglądania telewizji i klipów video w internecie - jest to odsetek większy niż w przypadku innych mediów. Internauci deklarują przede wszystkim korzystanie z YouTube (86% ankietowanych) oraz serwisu Wrzuta (45%). Zainteresowanie serwisami oferujacymi kontent telewizyjny (Onet.tv, Interia.tv, WPtv.wp.pl) waha się w granicach 5-12%, przy czym ich popularność rośnie wraz z wiekiem internautów.

Najpopularniejszą stacją telewizyjną wśród internautów jest TVN (wynik ten nie zmienił sie w stosunku do badania wiosennego, na tę stację wskazało 69% badanych). Kolejne miejsca pod względem popularności zajmują Polsat, TVP1 i TVP2.

Ulubioną stacją radiową internautów jest RMF FM (wskazane przez 42% badanych słuchających radia w przeddzień wypełnienia ankiety), Radio Zet (33%) i Radio Eska (27%). Czwarte miejsce zajęła debiutująca w zestawieniu stacja RMF Maxx (14%).

Za pomocą komunikatora Gadu Gadu rozmawia ze znajomymi 9 z 10 badanych korzystających z komunikatorów w przeddzień wypełnienia ankiety. Kolejny pod względem popularności Skype popularny jest wśród dwóch piątych respondentów.

"Gazeta Wyborcza" jest na pierwszym miejscu wsród czytanych przez internautów dzienników. Na kolejnych pozycjach znajdują sie ex aequo "Rzeczpospolita" i "Fakt". W porównaniu do poprzedniej fali badania, spadła popularność "Gazety Prawnej", "Polski" i "Gazety Podatkowej".

Na przełomie listopada i grudnia internauci wśród tygodników wybierali najczęściej "Program TV" oraz "Newsweek". Najpopularniejszym miesięcznikiem podobnie jak w okresie wiosennym był "Twój Styl", który czyta jedna dziesiąta badanych. Pozostałe wskazywane przez respondentów tytuły miesięczników to: "Auto Moto", "CKM" i "Playboy".

Badanie zostało zrealizowane za pomocą ankiet internetowych emitowanych losowo na witrynach korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu sitecentric stat.pl/PBI. Uzyskano 15 tys. kompletnie wypełnionych kwestionariuszy.

Pełny tekst raportu "Konsumpcja mediów. Sposoby korzystania z mediów wśród internautów", listopad - grudzień 2008.