Gemius pojawił się w nowych krajach Unii

Polska firma badawcza Gemius S.A. wystartowała w przetargu na badania oglądalności internetu w Rumunii. Jednocześnie uruchamia swoją działalność w Bułgarii. "Oba rynki są do siebie podobne pod względem poziomu rozwoju internetu" - mówi Monika Lasota, odpowiedzialna w Gemiusie za ekspansję firmy w nowych krajach Unii Europejskiej.

Pierwsze kroki w Rumunii Gemius poczynił już w ubiegłym roku, oferując kilka rodzajów badań: gemiusTraffic, gemiusEffect i gemiusAudience. W tej chwili startuje w przetargu na krajowe badanie oglądalności internetu. - Przetarg organizowany jest przez BRAT i zostaliśmy wybrani do ostatniego etapu - wskazuje Monika Lasota. Z Gemiusem konkuruje Spring Gmbh Germany i Weborama France.

Firma Gemius, która operuje już w przeważającej większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej, jest w trakcie uruchamiania swojego biura również w Bułgarii. - Głównym produktem, jaki będziemy tam wprowadzać jest gemiusAudience z metodologią pop-up panel - zaznacza Monika Lasota - Poza tym oczywiście zaoferujemy badania z grupy gemiusEffect.

Rumunia i Bułgaria starają się wprowadzić standardy badań i regulacje rynku internetowego, by przyspieszyć rozwój e-branży. W Rumunii w zeszłym roku udało się utworzyć stowarzyszenie IAB Romania. Podobna organizacja jeszcze nie została zawiązana w Bułgarii.

Jak podaje Internet World Stats, penetracja internetu w Rumunii wynosi ok. 23%, a w Bułagrii ok. 29%.