Gdzie dwóch się bije

Systemy CRM zazwyczaj są oprogramowaniem dedykowanym, czyli pisanym na konkretne potrzeby zleceniodawcy. "I nic dziwnego. CRM ma pomagać firmie, ograniczać koszty jej działania, stąd musi być dostosowane do potrzeb partnerów. Dziwne byłoby, gdyby to firma dostosowywała się do potrzeb oprogramowania" - tłumaczy Jan Goliński, wiceprezes Qumaka.

Clientele może działać w modelu ASP. Jego dystrybutorzy jednak uważają, że w tym segmencie raczej nie należy szukać najlepszych klientów. Nie spodziewają się też z tej strony poważnej konkurencji. "W przypadku ASP firmy muszą przekazać na zewnątrz najbardziej tajne dane, jakimi są informacje o współpracy z partnerami. Dlatego nie sądzę, aby zbyt wiele przedsiębiorstw zdecydowało się na udostępnienie ich operatorom z zewnątrz. Chodzi o zaufanie" - mówi Jan Goliński. Twierdzi on, że przy obecnych kosztach dostępu do Internetu oraz jakości łączy i szybkości transmisji danych model ASP nie jest jeszcze konkurencyjny wobec tradycyjnie wdrażanych systemów CRM.

Qumak wdrożył Clientele u sześciu klientów, w tym jednego w Czechach. Niebawem powinno zakończyć się wdrożenie siódmej aplikacji. Jan Goliński ma nadzieję na sprzedaż w tym roku kolejnych 15 pakietów oprogramowania. Ale na sojuszu trzech firm pojawiła się rysa. "Oferujemy naszym klientom sprzęt Hewlett-Packarda, ale w każdej chwili mogą oni zażyczyć sobie sprzętu innego producenta" - twierdzi Jan Goliński. Mirosław Pawłowski z Hewlett-Packard Polska uważa, że sojusz to za mocne słowo. "Chodzi raczej o współpracę. My nie dostarczamy CRM, tylko sprzęt. Jeśli chodzi o CRM, to mamy podpisany globalny sojusz z Oracle'em i Cisco" - tłumaczy.

W przypadku "globalnego sojuszu" rola HP nie ogranicza się jedynie do zapewnienia sprzętu komputerowego. Specjaliści firmy są integratorem rozwiązań Cisco i Oracle. Mirosław Pawłowski zapowiada, że jeszcze w tym roku firma postara się zawładnąć jednym z najbardziej lukratywnych, a przynamniej najbardziej zyskownych rynków - telekomunikacyjnym. Zamierza oferować m.in. integrację kanałów komunikacyjnych (e-mail, faks), hurtownie danych, contact center oraz bardziej skomplikowane projekty, np. zarządzanie kampaniami.