Gadu-Gadu startuje z nowym VoIP

Wczoraj spółka Gadu-Gadu rozstała się z Telefonem Gadu-Gadu i równocześnie operatorem easyCALL. W zamian zaoferowała nową usługę NAGŁOS. NEUTRON-IT sugeruje, że współpraca z Gadu-Gadu nie była łatwa, Gadu-Gadu podkreśla, że wprowadzając własną telefonię internetową zyskuje niezależność.

Nowa usługa VoIP została przygotowana przez programistów Gadu-Gadu, dla których wydzielony został osobny dział w firmie. NAGŁOS jest więc rozwiązaniem autorskim spółki.

Usługa uwzględnia dotychczasowy stan konta użytkownika, niewykorzystane punkty z Telefonu Gadu-Gadu przechodzą więc automatycznie do usługi NAGŁOS.

Jak można wyczytać na stronie gadu-gadu.pl, wersja 7.1, która jest modyfikacją multimedianej wersji 7.0, wykorzystuje technologię Any-Bandwidth oraz Any-Firewall, co ma zapewnić najlepszą możliwą do uzyskania jakość wideo niezależnie od przepustowości połączenia internetowego, działając z dowolnym typem zapory ogniowej. Transmisja dźwięku oparta jest na kodekach GSM stosowanych w telefonii GSM.

W wypowiedzi Michała Jakubowskiego, prezesa spółki NEUTRON-IT, która świadczyła dotychczas usługę Telefon Gadu-Gadu, wyziera rozczarowanie decyzją Gadu-Gadu: - Możemy domyślać się, że Gadu-Gadu (którego właścicielem jest fundusz inwestycyjny, zatem firma nastawiona nie tyle na wypracowywanie zysków firmy, co na budowanie jej szeroko pojętej wartości) zachęcona wynikiem transakcji eBay-Skype chciała tworzyć tego typu usługę wewnątrz firmy, a nie powierzać jej świadczenie firmie zewnętrznej, w szczególności, że nowatorski pomysł, który zaproponowaliśmy GG ponad dwa lata temu, czyli jeszcze przed wprowadzeniem takich usług przez Skype, okazał się hitem rynkowym, mimo, iż osoby zarządzające funduszem podchodziły do niego z niechęcią, skąd wziął się chociażby jej bardzo opóźniony start.

NEUTRON-IT nie chce podać, jakie dokładnie zyski firma czerpała dzięki współpracy z Gadu-Gadu. -Ze względu na zapisy umowne, nie możemy ujawnić kwot - informuje nas prezes Jakubowski. Twierdzi jedynie, że przychody stanowiły około 15-20%, zaś zysk netto był znikomy, ze względu na fakt, iż opłaty ponoszone na rzecz Gadu-Gadu były bardzo wysokie. - Nie obawiamy się spadku obrotów, a raczej oczekujemy zwiększania rentowności, ze względu na to, iż nie byliśmy podwykonawcą dla Gadu-Gadu, a świadczyliśmy usługi w stosunku do klientów bezpośrednio, zatem liczymy, iż nadal będą z nich korzystać - mówi Michał Jakubowski.

Można przypuszczać, że koniec współpracy jednak uderzy firmę po kieszeni. Tym bardziej zrozumiałe jest zachowanie, które winę za brak przedłużenia umowy i kłopoty, jakich doświadczali użytkownicy, przenosi w całości na dotychczasowego partnera biznesowego: - Z naszej strony w ramach współpracy dostrzegaliśmy wiele problemów. Gadu-Gadu nie reagowało na przykład na nasze sugestie dotyczące rozwoju produktu, czyli wprowadzania nowych usług jak poczta głosowa, numery telefonów, połączenia konferencyjne, połączenia poprzez numer dostępowy etc. - czyli wszystko to, co easyCALL oferuje. Ponadto w programie, który stanowił interfejs między naszą siecią a użytkownikami GG autorstwa GG występowało wiele błędów, które nie były poprawiane w długim okresie czasu (np. brak możliwości wprowadzenia numeru dłuższego niż określona liczba znaków, co powodowało brak możliwości dodzwonienia się do abonentów np. z Niemiec), a to powodowało negatywny odbiór usługi przez klientów - wyjaśnia nam Michał Jakubowski z NEUTRON-IT.

Ma nadzieję, że klienci, którzy korzystali z usługi easyCALL za pośrednictwem Gadu-Gadu zdecydują się korzystać z usług NEUTRON-IT pod jej marką.

Jarosław Rybus

Jarosław Rybus

Jarosław Rybus, rzecznik Gadu-Gadu podkreśla, że firma nie miała swobody w kształtowaniu modelu biznesowego dotyczącego usług telekomunikacyjnych współpracując z Neutron-IT - dlatego zdecydowaliśmy się na własne rozwiązania wewnątrz firmy. Stworzyliśmy dział zajmujący się wyłącznie opracowywaniem usług telekomunikacyjnych, VoIP, zatrudniający już kilka osób. Chcemy pozytywnie zaskakiwać użytkowników, a nie tylko oferować to, co inne firmy na rynku i powielać ich rozwiązania. Stworzenie działu VoiP i świadczenie usług w oparciu o własną platformę technologiczną zapewni rozwój oferty telekomunikacyjnej w sieci Gadu-Gadu - zapewnia. W swojej wypowiedzi nie ustosunkował się do fragmentów wypowiedzi NEUTRON-IT dotyczących braku reakcji na zgłaszane przez partnera błędy czy propozycje rozwiązań.