GG Network: nie wierzymy w chęć zmian przez PBI

GG Network już po raz kolejny otwarcie kwestionuje jakość standardu badań internetu prowadzanych przez Megapanel PBI/Gemius. Mimo to Spółka nie weźmie udziału w branżowych konsultacjach ogłoszonych przez PBI.

Utarczek wokół wyników słuchalności radia internetowego w Polsce - ciąg dalszy.

Po tym jak Spółka PBI ogłosiła zaproszenie do branżowych konsultacji w sprawie wypracowania oczekiwań i potrzeb przedstawicieli rynku internetowego, GG Network po raz kolejny kwestionuje obowiązujący standard badania wg którego - jak podano w komunikacie prasowym - dziesięciokrotnie zaniżona jest liczba rzeczywistych słuchaczy Open.fm.

Pełna treść stanowiska GG wobec badania Megapanel PBI/Gemius i jego twórców:

Dane na temat popularności radia internetowego publikowane przez Polskie Badania Internetu (PBI) wprowadzają w błąd i dowodzą konieczności daleko idącej restrukturyzacji i modernizacji standardu pomiaru polskiego Internetu.

Opublikowane niedawno grudniowe wyniki badania Megapanel/PBI błędnie sugerują, że OPEN.FM posiada jedynie 350 tys. użytkowników. W pomiarze PBI uwzględniane są tylko odsłony stron internetowych i całkowicie pomijane jest słuchanie radia przez odtwarzacz OPEN.FM dostępny miedzy innymi bezpośrednio z komunikatora Gadu-Gadu. W rzeczywistości zaledwie ok. 10-ciu procent słuchaczy radia OPEN.FM korzysta z internetowej strony serwisu a pozostali słuchają OPEN.FM bezpośrednio z odtwarzacza.

Fakt, że OPEN.FM jest liderem na rynku radia internetowego potwierdzają wyniki niezależnych badań. Dane z pomiaru gemiusSteram wskazują, że OPEN.FM ma 3,5 miliona unikalnych słuchaczy miesięcznie. O pozycji OPEN.FM świadczą także dane o słuchalności radia przez numery Gadu-Gadu (GG) oraz wyniki sondażowego badania RadioNet D-Link Technology Trend przeprowadzonego przez Millward Brown SMG/KRC wśród słuchaczy radia internetowego. Z badania RadioNET wynika, że największą popularnością cieszy się platforma radiowa OPEN.FM. Za pośrednictwem samego tylko komunikatora Gadu-Gadu słucha tej stacji ponad 19% badanych. Ponadto OPEN.FM jest słuchane ze strony www i z własnego odtwarzacza, co pozwala na szacowanie dla tej stacji bezkonkurencyjnego wyniku na poziomie 25%. Dla porównania słuchanie konkurencyjnego projektu Miasta Muzyki deklaruje zaledwie... 5,1% .

Zdaniem Krzysztofa Łady - Dyrektora Biura Reklamy firmy GG Network, będącej wydawcą radia OPEN.FM - Pora skończyć z zaklinaniem rzeczywistości. Konieczne jest utworzenie niezależnego, nowoczesnego i otwartego standardu badawczego, który będzie zorientowany na przyszłość a nie na brutalną obronę status quo.

W ciągu ostatniej dekady Internet w Polce intensywnie się rozwijał, co nie znajdowało odzwierciedlenia w modernizacji standardu pomiaru tego medium. Pikanterii całej sprawie dodaje fakt, że Polskie Badania Internetu PBI są kontrolowane przez 5 (słownie: pięć!) podmiotów tj. Gazeta.pl, Interia.pl, Onet.pl, Wirtualna Polska oraz Rzeczpospolita OnLine, które reprezentują niewielki i statyczny fragment dynamicznie rozwijającej się rzeczywistości wirtualnej.

Zapytałam przedstawicieli Spółki czy zamierzają wziąć udział w branżowych konsultacjach ogłoszonych przez PBI i wspólnie z innymi graczami wypracować zarys oczekiwanego kształtu badań internetu w Polsce. Zwróciłam też uwagę, na fakt, że wyniki Megapanel PBI/Gemius dotyczą oglądalności a nie "słuchalności" witryn internetowych. Oto odpowiedź Spółki.

Jarosław Rybus, PR Manager, GG Network

Zacytuję inną, powiązaną z tematem i aktualną wypowiedź Krzysztofa Łady. Nie przyjmiemy zaproszenia [PBI do konsultacji branżowych], które ma na celu legitymizowania patologicznej sytuacji jaką jest kontrolowanie rynku przez 5 jego uczestników. Jedyna zmianą jaka nas interesuje jest doprowadzenie do powstanie prawdziwie otwartego standardu badawczego z dostępem dla wszystkich zainteresowanych uczestników rynku.

Nie wierzymy w chęć zmian przez PBI - to tylko ruchy pozorowane.

Ponadto, co ważne: w publikacji wyników PBI na temat "serwisów radiowych" nie są jasno znaczone ograniczenia ich metodologii odnośnie radia co wprowadza w błąd i sugeruje pomiar słuchalności. Wnioskowanie o popularności serwisów internetowych w oparciu o wyświetlenia witryn nie jest uprawnione - to dlaczego jest w przesłanym komunikacie. Poza tym PBI i KBR sam zobowiązały się do NIE-posługiwania danymi szczątkowymi na temat radia internetowego do chwili wyłonienia standardu...

I kluczowe: Jesteśmy zainteresowani nowoczesnym standardem pomiaru, który uwzględni pełne zróżnicowanie rzeczywistości wirtualnej. A w takim pomiarze nie można oddzielać oglądalności witryn od streamingu audio i video albo używania komunikatorów. Wszystko powinno być zintegrowane w jednym standardzie pomiaru. Standard ten powinien być otwarty co jest zgodne ze specyfiką i duchem medium jakim jest Internet. PBI nie jest w stanie utworzyć takiego standardu i nie ma ku temu legitymizacji ponieważ reprezentuje interesy wąskiego grona ściśle powiązanego z mediami offowymi, zorientowanego na obronę swoich interesów.

Czytaj też:

GG Network za otwartą dyskusją o jakości badania rynku radia internetowego

Będzie standard badania radia w sieci?

GG Network nie stworzy standardu z IRBRI