GG Network za otwartą dyskusją o jakości badania rynku radia internetowego

GG Network odpowiada na odpowiedź AKTUALIZACJA

Zarząd GG Network wystosował kolejne pismo, w którym odpowiada na argumenty przedstawione przez Gemius i PBI.

GG Network zwraca uwagę na brak konsekwencji i rażące niespójności pojawiające się w stwierdzeniach autorów raportu.

Spółka nie występowała o możliwość pomiaru aplikacji internetowych, ponieważ takowa - odnosząca się do radia open.fm jest objęta badaniem Megapanelu - zwraca uwagę Zarząd GG Network. Jest to komunikator GG: aplikacja internetowa umożliwiająca słuchanie radia (w styczniu br. skorzystało 5 855 025 użytkowników wg danych badania Megapanel PBI/Gemius).

GG Network zarzuca firmie Gemius, że nie stosuje ona sprawiedliwych pomiarów dla wszystkich stacji (skoro dla innych podawana jest wyłącznie liczba użytkowników, którzy odwiedzili stronę www radia, a nie liczba słuchaczy, to dlaczego w przypadku Open.fm nie jest podawana liczba użytkowników komunikatora?). Po raz kolejny powtórzone zostało stwierdzenie, że Spółka dysponuje konkretnymi danymi z analizy logów do serwerów.

Zaznaczono także, że GG Network od ponad 2 lat angażuje się w tworzenie standardu badania radia on-line: GemiusStream - tymczasem wciąż wykorzystywana jest metodologia tworząca fałszywy obraz rynku radiowego w polskim internecie.

Stanowisko GG Network S.A. wobec odpowiedzi PBI i Gemius na list otwarty GG

Przyjmujemy do wiadomości pdpowiedź PBI i Gemius na nasz list otwarty dotyczący zasad badania rynku internetowych stacji radiowych. Cieszymy się, że rozpoczęliśmy tym samym publiczną ważną dyskusję.

Odpowiedź PBI i Gemius paradoksalnie utwierdza nas w przekonaniu co do zasadności podniesionych przez nas zastrzeżeń, dostrzegamy bowiem w

odpowiedzi PBI i Gemius rażące niespójności:

Jeżeli bowiem trzymać się konsekwentnie tego, że zestawienia wyników Megapanel PBI/Gemius dostarczają informacji o liczbie użytkowników i popularności według zasięgu a nie według słuchalności, to niezrozumiałym wydaje się fakt, że tylko jeden ze sposobów słuchania OPEN.FM został

uwzględniony w Raporcie.

W swojej odpowiedzi PBI i Gemius zwracają uwagę na to, że istnieje w badaniu Megapanel PBI/Gemius możliwość pomiaru aplikacji internetowych, jednak dotychczas jakoby nikt nie występował o pomiar OPEN.FM. Tymczasem jest to informacja błędna, ponieważ wbrew temu, co zostało przedstawione przez PBI i Gemius, aplikacja internetowa umożliwiająca słuchanie radia OPEN.FM jest objęta badaniem Megapanel PBI/Gemius, a aplikacją tą jest... komunikator Gadu-Gadu, z którego w styczniu br. skorzystało 5 855 025 użytkowników wg danych badania Megapanel PBI/Gemius. Jeżeli zatem dla innych stacji radiowych podawana jest wyłącznie liczba użytkowników, którzy odwiedzili stronę www radia, a nie liczba słuchaczy, to w takim razie powstaje zasadne pytanie: dlaczego dla radia OPEN.FM firmy Gemius i PBI nie podają liczby użytkowników tej aplikacji, w której znajduje się radio? Gdyby stosować bowiem takie same, sprawiedliwe kryteria dla pomiaru WSZYSTKICH stacji, to liczba użytkowników/słuchaczy radia OPEN.FM powinna dokładnie wynosić 5 855 025 w styczniu br.

Oczywiście mamy świadomość tego, że nie wszyscy użytkownicy komunikatora Gadu-Gadu używają wbudowanego radia OPEN.FM. I dlatego nie utożsamiamy liczby użytkowników aplikacji z liczbą słuchaczy. W naszych komunikatach o liczbie słuchaczy OPEN.FM posługujemy się konkretnymi danymi z analizy logów do serwerów, co w przeciwieństwie do analiz zaprezentowanych w raporcie PBI i Gemius pt. "Polski internet 2008/2009" pozwala nam mówić o realnej liczbie słuchaczy radia OPEN.FM, a nie jedynie o odwiedzających stronę internetową radia.

Jednocześnie już na przełomie 2006 i 2007 roku rozpoczęliśmy starania o to, by doprowadzić do powstania standardu pomiaru treści multimedialnych w internecie, przyczyniając się do rozpoczęcia prac nad badaniem GemiusStream, w którego rozwój się angażujemy. Niestety, z powodów od nas niezależnych badanie to cały czas nie jest realizowane, a zamiast tego publikowane są wyniki badań tworzące fałszywy obraz rynku radiowego w polskim internecie.

Obecna dyskusja dobitnie pokazuje, jak bardzo taki standard badań jest potrzebny - świadczą o tym pierwsze reakcje środowiska, które pojawiły się

po wystosowaniu przez nas listu otwartego, liczne głosy popierające potrzebę stworzenia nowej metodologii. Mamy nadzieję, że dojdzie do jej wdrożenia w

możliwie szybkim czasie.