GG Network za otwartą dyskusją o jakości badania rynku radia internetowego

W protestacyjnym liście dotyczącym jakości badań rynku radia internetowego pojawiło się także stwierdzenie, że Komitet Badań Radiowych, który ma dbać o wizerunek i kształt badań radia w Polsce systematycznie pomija i nie zauważa stacji internetowych, które stają się poważną konkurencją w walce o słuchacza. W zestawieniu z tradycyjnymi stacjami radiowymi ich atutem jest m. in. sprofilowanie muzyczne, dokładna policzalność (twarde dane z logów) w przeciwieństwie do badań deklaratywnych, a także możliwość nawiązania interakcji.

"Fakt przechodzenia mediów do Internetu, pomijany jest przez.... media. Być może dlatego, że porównanie tzw. badania deklaratywnego FM z czystymi liczbami uzyskiwanymi poprzez analizę logów stacji internetowych podważyłoby wyniki Radio Tracka?" - zadają pytanie autorzy protestu.

Poniżej przytaczamy fragmenty oświadczenia pt. BADANIA POWINNY BYĆ OPEN! Komu i dlaczego zależy na nieobiektywnych wynikach?" autorstwa GG Network S.A.

Stanowisko GG Network S.A w sprawie podjęcia dysjusji na temat jakości badania radia internetowego

1. OPEN FM to stacja radiowa (nie wahamy się napisać unikalna na polskim rynku), która dysponuje własnym odtwarzaczem radiowym dostępnym z poziomu popularnego komunikatora Gadu-Gadu. Ten odtwarzacz NIE JEST pokazywany przez autorów badania w Megapanelu, a stanowi GŁÓWNE źródło słuchania radia OPEN.FM.

W chwili obecnej aż ok. 90-92% wszystkich słuchaczy Open.fm wybiera ten sposób odbioru naszej stacji, który jest najszybszy i najbardziej jak się okazuje dogodny - z poziomu komunikatora, bez potrzeby otwierania osobnej strony www.

Pomijanie tego istotnego faktu - nieuwzględnianie słuchaczy dostrzegających radio poza www - prowadzi do mylnej oceny stanu polskiego rynku internetowych stacji radiowych.

Pozostaje pytanie, czy autorzy badania nie widzą kilku milionów słuchaczy, czy też nie chcą ich widzieć?

Analizując najnowsze dane z logów na serwerach Open.FM, posiadamy ok. 2 milionów słuchaczy miesięcznie (!), co znacząco przewyższa statystyki wszystkich "internetowych serwisów radiowych" tak zwanych stacji off-line (czyli wersje www tradycyjnych stacji radiowych). Tymczasem, autorzy badania przy pozycji Open.Fm publikują i podają tylko liczbę użytkowników, którzy odwiedzili tylko stronę www radia! Zaniżają oczywiście w ten sposób wielokrotnie prawdziwą liczbę słuchaczy Open.fm i nierzetelnie zestawiają w porównaniach do innych stacji działających tylko przez www.

Dodajmy, że liczba ta - 2 mln - niedługo zostanie zweryfikowana przez badanie Gemiusstream.

W każdym z rankingów przedstawia się wyniki badania MegaPanel PBI/Gemius, w którym to prezentowane są strony internetowe uczestników rynku radiowego. W związku z tym, że za większością analiz stoi PBI i firma Gemius, których to trudno oskarżyć o niekompetencję, wszystko prowadzi do wniosku, iż nikt do tej pory nie zadał sobie trudu, aby poznać ten rynek i sposoby słuchania stacji radiowych w Internecie. Jest to o tyle dziwne i niezrozumiałe, że od dłuższego czasu OPEN.FM prowadzi z firmą Gemius testowe badanie streamu audio pod nazwą GemiusStream i kto jak to, ale Gemius zna zarówno specyfikę, jak i skalę naszego działania.

Ponadto, czytając publikowany raport, nasuwa się kolejne pytanie - sens i rzetelność umieszczania w jednym zestawieniu różnych serwisów www tylko dlatego, że należą one do jednej grupy właścicielskiej. Stosując jednak tą zasadę, należałoby konsekwentnie do liczby słuchaczy Open.Fm dodać liczbę użytkowników serwisu społecznościowego MojaGeneracja.pl - wszak każdy użytkownik tego serwisu posiada możliwość włączenia odtwarzacza Open.Fm na swoim profilu!

Zadajemy więc publicznie kolejne pytanie - czy autorzy badania nie widzą tych dodatkowych użytkowników-słuchaczy, czy też nie chcą ich widzieć? Pojawia się uzasadnione pytanie o rzetelność i wiarygodność badania, autorów jak i zleceniodawcy badania.

Kolejne to: dlaczego w opublikowanych zestawieniach dotyczących serwisów radiowych zabrakło takich stacji, jak: Grupa Eurozet czy PolskaStacja? To dodatkowy dowód na niepełne zobrazowanie aktualnej sytuacji na rynku. Choć to konkurencja dla Open.Fm, to czujemy się w obowiązku jako największy gracz na rynku zadać takie pytanie - nie powinno bowiem być podwójnych standardów i dziurawych badań.

Będziemy wdzięczni za podjęcie otwartej dyskusji nt. konieczności zmiany metodologii badań z uwagi na to, że istnieją również usługi poza stronami WWW.

2. Radio w Internecie to naturalny etap rozwoju, a Internet to w tym przypadku nowy kanał dystrybucji programu stacji radiowych. Patrząc z punktu widzenia naszych konkurencji, czyli klasycznych stacji radiowych... radio w Internecie stanowi dla nich konkurencję, bo rywalizujemy o słuchacza. Zwłaszcza jeśli chodzi o słuchanie radia podczas pracy, w ciągu dnia. Wieczorem nie konkurujemy bo ludzie odchodzą od stacji tradycyjnych i siadają przed telewizorami lub coraz częściej przed komputerami, gdzie mogą nas znaleźć. Naszą - OPEN.FM - zdecydowaną przewagą jest sprofilowanie muzyczne... nie gramy do targetu zdefiniowanego cechami demograficznymi (np. All 16-49); nie musimy zadowolić wszystkich w ramach jednego kanału, ale w ramach całej naszej platformy Open.Fm możemy usatysfakcjonować miłośników np. metalu czy disco polo, czy choćby żeglarskich szant.

Słuchacz Open.Fm ma możliwość natychmiastowej interakcji ze stroną internetową reklamowanego klienta, wystarczy, że kliknie tzw. RDS podczas interesującej go reklamy. Przewag jest znacznie więcej, ponieważ łączymy zalety radia z zaletami Internetu, niemniej na jednym polu tradycyjne stacje FM nie mają możliwości rywalizacji ...: chodzi mianowicie o policzalność. Badanie stacji internetowych nie opiera się na deklaracjach. Mamy twarde liczby z logów. My wiemy na 100%, że miesięcznie słucha OPEN.FM 2 mln internautów.

To jest liczba, z którą należy się liczyć. Niemniej, do tej pory największe stacje FM starają się marginalizować stacje nadające w Internecie tak, aby jak najdłużej utrzymać swoją pozycję.

Oczywiście rozwijają swoje projekty internetowe, niemniej, dziwnym trafem instytucja, którą tworzą - Komitet Badań Radiowych - która ma dbać o wizerunek i kształt badań radia w Polsce systematycznie pomija stacje internetowe, które nie są tymi stacjami internetowymi sprzed lat, tworzonymi przez garstkę zapaleńców, lecz są poważnymi projektami mediowymi i biznesowymi, ze znaczącą liczbą słuchaczy. Fakt przechodzenia mediów do Internetu, pomijany jest przez.... media.

Być może dlatego, że porównanie tzw. badania deklaratywnego FM z czystymi liczbami uzyskiwanymi poprzez analizę logów stacji internetowych podważyłoby wyniki Radio Tracka? A być może dlatego, że w Internecie nie są liderami? Świadomie stawiamy takie pytania, ponieważ KBR informuje rynek o "rewolucyjnej" zmianie metodologii polegającej na uzupełnieniu próby badawczej o telefony komórkowe w drugim kwartale 2009. O zgrozo, jeśli dopiero teraz dostrzeżono telefony komórkowe to rzeczywiście stacje internetowe mogą się nigdy nie doczekać zauważenia. Jest to niestety zrozumiałe działanie - obrona swojej pozycji, ale nie powinna się ona odbywać na poziomie badań obrazujących rynek radiowy, którego częścią - coraz większą - są internetowe stacje radiowe.

O opinię na temat jakości badań Megapanelu w zakresie analizy popularności radia internetowego poprosiliśmy innych przedstawicieli branży.

Krzysztof Ziaja, Specjalista ds PR w PolskaStacja.pl

W 100% zgadzamy się z postulatami i zarzutami GG i jak najbardziej jesteśmy za zmianą metodologii badań.

Biorąc po uwagę fakt zastosowania przez poszczególne wortale radiowe różnych technologii streamingu i kanałów dostępu do usługi jaką jjest radio internetowe, zasadnym jest stwierdzenie że badanie Megapanelu jest nieobiektywne i nie odzwierciedla stanu faktycznego słuchalności stacji internetowych w Polsce.

Jak deklaruje GG w przypadku Open FM głównym kanałem dotarcia do usługi radia internetowego jest ich własny odtwarzacz multimedialny. Słuchacze łączący się z kanałami radiowymi Open FM nie są zatem uwzględniani w badaniach Gemiusa. W przypadku stacji radiowych Radia PolskaStacja, główną platformą łączącą słuchacza z naszymi kanałami radiowymi jest owszem strona www.polskastacja.pl, aczkolwiek nie jest to jedyny kanał

dotarcia, za to jedyny który jest uwzględniany przez kody www Gemiusa.

W przeciwieństwie do wielu wortali radiowych, które udostępniają swoje streamy wyłącznie za pomocą tzw. WebPlayer'ów (do których wkleja się kody Gemiusa), PolskaStacja z racji zastosowanej technologii, pozostawia słuchaczowi dowolność w wyborze odtwarzacza multimedialnego (winamp, wmp, itunes, real player, foobar, webplayer i inne), jednak głównym odtwarzaczem pozostaje Winamp. Winamp ma wbudowaną bibliotekę mediów z poziomu której można również uruchamiać kanały radia PolskaStacja i bardzo wielu słuchaczy właśnie w ten sposób łączy się z naszymi stacjami. Ponadto wiele playerów ma system

bookmarków, które także ułatwiają łączenie się z naszymi stacjami, bez pośrednictwa naszej strony www. Są też inne kanały dotarcia jak chociażby bezpośrednie linki do

serwerów streamingowych zamieszczone na różnych stronach internetowych (np. radio.interia.pl lub nadaje.com) albo linki zaimplementowane do playerów multimedialnych (np. ipla, kalendarz XP, screamer radio itp.).

Reasumując badanie Megapanel nie może służyć do badań słuchalności stacji internetowych (lub słuchalności w internecie stacji FM), a jedynie do badania popularności witryny danej stacji radiowej. Zmiana metodologii badań w tym zakresie jest więc koniecznością i jak najbardziej będziemy popierać wszelkie działania z tym związane.