GFK Polonia: mamy 17,3 mln internautów

W marcu odstetek osób korzystających z internetu wyniósł 58%, co oznacza, że obecnie w Polsce jest 17,3 mln internautów w wieku 15-75 lat - wynika z najnowszej fali badania GFK Net Index. Internet coraz wyraźniej konkuruje z telewizją - brzmi teza analityków GFK Polonia.

Z marcowej fali badania wynika, że liczba internautów w porównaniu do stycznia wzrosła o 600 tys. Odsetek osób korzystających z sieci wynosi obecnie 58%, co oznacza, że w Polsce jest 17,3 mln internautów w wieku 15-75 lat.

Z sieci najczęściej korzystają ludzie młodzi. Wśród osób w wieku 15-19 lat internauci stanowią 96%. W najstarszej grupie wiekowej 60-75 lat z internetu korzysta zaledwie 14% osób.

Najczęściej internautę można spotkać w Warszawie, aż 84% mieszkańców stolicy korzysta z sieci. W miastach powyżej 500 000 mieszkańców dostęp do internetu ma 74% osób, na wsi 47%.

Ponad połowa ankietowanych (51%) korzysta z internetu w miejscu zamieszkania, jedna czwarta surfuje w pracy, szkole lub na uczelni (26%), a 12% w innych miejscach (kawiarenki, znajomi, rodzina).

Najbardziej popularną wśród polskich internautów usługą jest poczta elektroniczna, z której korzysta 86%. Dla prawie 70% sieć to źródło rozrywki, plotek i ciekawostek, 67% proc korzysta z komunikatorów internetowych, a 40% dokonuje on-line operacji finansowo-bankowych. Co trzeci ankietowany odwiedza aukcje internetowe, a jedna piąta korzysta z serwisów peer-to-peer w celu wymiany plików np. z muzyką lub filmami. Tylko 2% internautów decyduje się na zakup w sieci artykułów żywnościowych.

Z badania GFK Net Index wynika również, że rośnie liczba komputerów z dostępem do internetu, jak również liczba osób które mają w domu do dyspozycji więcej niż jeden komputer z dostępem do sieci. W Polsce na 8,8 mln gospodarstw domowych, które korzystają z internetu, przypada 10,8 mln komputerów.

Analitycy GFK Polonia podkreślają zauważalny trend konkurowania internetu z telewizją. Internet najczęściej wykorzystują gospodarstwa domowe, w których jednocześnie jest kamera cyfrowa, laptop lub konsola do gier. Natomiast stosunkowo rzadziej dostęp do internetu występuje w gospodarstwach domowych, w których jest zainstalowana telewizja kablowa lub satelitarna.

Te wyniki to doskonała ilustracja zjawiska rywalizacji dwu ważnych kanałów komunikacji. Od pewnego czasu wyraźnie widać, że oba te media sięgają po pozostający jeszcze w dyspozycji widzów i konsumentów ich wolny czas na konsumpcję mediów. Według naszych prognoz w bieżącym roku udział Internetu w ogólnej konsumpcji mediów będzie nadal rósł, także kosztem TV - twierdzi Paweł Klimczewski, Business Development Manager z Działu Mediów. Dodaje także, że obecnie, inaczej niż w latach ubiegłych, korzystanie ze złącza internetowego nie jest już też statystycznie związane z posiadaniem telefonu stacjonarnego.

Źródło: http://www.gfk.pl