Friendster zmienia właściciela i stawia na wirtualne dobra

Friendster został przejęty przez mieszącą się w Malezji firmą MOL Global Pte, która chce czerpać przychody ze strony za pomocą mikropłatności.

Friendster powstał jako jeden z pierwszych serwisów społecznościowych w USA i przez pewien okres należał do czołówki najpopularniejszych stron w tym kraju. Został jednak

zdetronizowany przez projekty jak Facebook i MySpace.

Mimo, iż serwis zaczął tracić użytkowników na rodzinnym gruncie, zachował sporą popularność w południowej Azji. Według przedstawicieli Friendstera ok. 90 proc. ruchu na stronie pochodzi właśnie z Azji. W sierpniu stronę odwiedziło 20 mln aktywnych użytkowników pochodzących z Malezji, Singapuru, Indonezji i Filipin.

MOL Global Pte nie zdradza ile kosztowało przejęcie Friendstera. Według wcześniejszych domysłów kwota ta mogłaby osiągnąć nawet 100 mln dol.

Wykup to poszerzenie partnerstwa, jakie firmy zawarły jeszcze w październiku. Według warunków umowy MOL dostarczy dla Friendster platformę e-commerce dla usług "Friendster Wallet" oraz "Friendster Gift Shop", gdzie użytkownicy mogą kupić wirtualne podarunki dla znajomych.

Dodatkowo MOL snuje plany spopularyzowania Friendstera dzięki firmom należących do jego akcjonariuszy. Chodzi o salony franczyzowe w Malezji (i innych częściach Południowej Azji), jak Starbucks, 7-Eleven, Borders, Krispy Kreme, Wendy’s oraz Papa John’s Pizza.

Głównym udziałowcem w MOL jest Tan Sri Vincent Tan, CEO Berjaya Corporation Berhad, malezyjskiego koncernu o rocznych przychodach rzędu 1,8 mld dol.