Fortune Cookie: 10 grzechów głównych polskich stron www

Rezygnacja z zakupów, zniechęcenie do firmy i decyzja o wyborze oferty konsumenta to konsekwencje błędów popełnianych przez webmasterów przy projektowaniu stron. Eksperci z Fortune Cookie wymienili dziesięć najczęściej popełnianych błędów, które odstraszają internautów.

Lista dziesięciu grzechów głównych dotyczy najczęściej popełnianych błędów przy tworzeniu witryn internetowych. Zła konstrukcja strony nie tylko wpływa na decyzję o zrezygnowania z zakupu, ale często wiąże się także z negatywnym nastawieniem do firmy w przyszłości.

Wymienione poniżej błędy dotyczą przede wszystkim firmowych serwisów sektora MSP oraz instytucji publicznych. Na ich negatywne postrzeganie przez internautów wpływa przede wszystkim ich niski poziom funkcjonalności oraz nieatrakcyjna szata graficzna.

Zobacz również:

10 grzechów głównych polskich serwisów www

1. Brak wspomagania wyszukiwania

Wewnętrzne wyszukiwarki często dosłownie analizują pytania wpisywane przez użytkowników. Rygorystyczne traktowanie literówek oraz innych błędów, a także nieuwzględnianie innych form słów lub porządku wyrazów w danej frazie w większości wypadków skutkuje brakiem wyników wyszukiwania. Zmusza to użytkownika do poprawy lub zmiany zapytania, a w rezultacie może spowodować rezygnację z dalszych poszukiwań.

Rozwiązanie jakie można wykorzystać do zwiększenia funkcjonalności procesu wyszukiwania, to identyfikacja i uwzględnianie błędnie wpisanych haseł.

2. Pliki PDF

Internauci nie lubią, kiedy informacje potrzebne im od zaraz zamieszczane są w postaci plików PDF. Szczególnie uciążliwe dla użytkownika są sytuacje, kiedy musi on pobrać kilka lub więcej plików, aby odnaleźć interesujące go treści. Jeśli przypuszczamy, że użytkownik nie będzie zainteresowany pobieraniem czy drukowaniem udostępnionych na stronie informacji, nie powinniśmy zamieszczać ich w formacie PDF.

Jeżeli powodem umieszczenia ich w formie plików PDF w witrynie internetowej jest brak miejsca, warto je zaprezentować z wykorzystaniem dynamicznych elementów (zakładek, karuzeli, galerii itp.) - prezentujących tylko tę część, która aktualnie interesuje użytkownika Sieci.

3. Brak wyróżniania odwiedzanych odnośników

Podstawową zasadą użyteczności serwisów internetowych jest wyróżnianie odwiedzanych odnośników. W większości serwisów brakuje wskazówek o obecnej lokalizacji i przebytej drogi, lub są one bardzo ograniczone. Wyróżnienie wcześniejszych ruchów użytkownika poruszania się na stronie jest jednym z najważniejszych sposobów na ułatwienie użytkownikom orientacji w serwisie np. przez zmianę koloru wykorzystanego hiperłącza.

4. Układ treści

Często informacje umieszczone w serwisach internetowych maja postać ciągłego tekstu. Taka forma prezentacji treści na stronie ma niewielkie szansę na zaangażowanie użytkownika. Internauci przeglądają strony internetowe w pośpiechu, w przypadku trudności z wyszukaniem potrzebnych informacji w większości decydują się na skorzystanie z treści umieszczonych na innej stronie. Dlatego ważne jest zaprezentowanie informacji w taki sposób, aby użytkownik mógł je szybko odnaleźć na stronie i ocenić ich przydatność.

W celu osiągnięcia tego efektu należy wykorzystać zróżnicowane form prezentacji treści m.in. stosowanie podtytułów, wyróżnianie kluczowych słów, wypunktowanie najważniejszych informacji, a także stosowanie odstępów zwiększających przejrzystość tekstu.

5. Mały rozmiar czcionki

Niektórzy designerzy uważają, że niewielki rozmiar czcionki wygląda elegancko i profesjonalnie. Jednak użytkownik korzystający z takiego serwisu może szybko zmęczyć swój wzrok, a tym samym porzucić dalszą lekturę materiałów zamieszczonych na stronie. Konieczne jest zapewnienie możliwości powiększania tekstu oraz zadbanie o czytelny krój czcionki i kontrast w stosunku do tła.