Fortune Cookie: 10 grzechów głównych polskich stron www

6. Zbyt dużo elementów na stronie

Nadal istnieje założenie, że niemal 100 proc. powierzchni witryny internetowej powinno być wypełnione informacjami. Jest to jednak błędne przekonanie, ponieważ im więcej informacji tym mniejsza siła przekazu każdego z poszczególnych elementów. Użytkownikom trudniej jest odnaleźć ważne informacje i zorientować się w zawartości serwisu.

W przestrzeni wirtualnej, bardzo często mniej oznacza więcej. Oszczędnie projektując strony m.in. stosując zamiast linii i krawędzi odstępy oraz poprzez grupowanie podobnych informacji można uzyskać ciekawe efekty wizualne, a także przychylność użytkowników, którzy cenią sobie czytelny układ serwisów internetowych.

7. Prezentacja ważnych elementów w formie przypominającej reklamy

Internauci przyzwyczajeni do bombardowania ich kolejnymi formami reklam w sieci, nauczyli się je skutecznie ignorować. Część projektantów popełnia błąd zamieszczając ważne dla użytkowników treści w formie wizualnie kojarzącej się z typowymi elementami reklamowymi. Zamieszczając ważne informacje należy więc stosować stonowany styl, podkreślając ich znaczenie lokalizacją, rozmiarem itp.

8. Łamanie konwencji projektu

Kiedy elementy pełniące takie same funkcje wyglądają i zachowują się podobnie, użytkownicy nie muszą zastanawiać się co wydarzy się po ich użyciu. Dzięki temu korzystają z serwisu pewnie i nie tracą czasu na szukanie potrzebnych linków, przycisków czy innych elementów. Warto wykorzystywać także powszechne konwencje projektowe.

Użytkownicy mają pewne oczekiwania co do wyglądu i lokalizacji typowych elementów (np. wyszukiwarki, nawigacji, logowania) oparte o ich wcześniejsze doświadczenia w sieci. Stosowanie tych zasad w procesie projektowania umożliwia Internautom szybsze odszukiwanie potrzebnych informacji.

9. Otwieranie nowych okienek

Otwieranie nowych okien to jedno z najbardziej irytujących doświadczeń w trakcie przeglądania strony internetowej. Znaczna ilość osób tworzących witryny zakłada, że otworzenie zewnętrznego linku w nowym oknie utrzyma użytkowników na ich stronie. Wprowadzenie odwiedzających w nową przestrzeń, jakim jest nowe okno zaburza płynność ich poruszania się w obrębie witryny, co w efekcie bardzo często prowadzi do zamknięcia, zarówno nowego okna jak i strony.

10. Nawigacja

Schematy nawigacji zastosowane w bardzo dużej ilości firmowych witryn internetowych są nieadekwatne do treści w nich zamieszczonych np. zastosowanie poziomego menu w niewielkim stopniu prezentuje zawartość serwisu i utrudnia dotarcie do kluczowych informacji, które zostały umieszczone głębiej. Kategorie nawigacji bardzo często określane są nazwą niezrozumiałą dla użytkowników np. słownictwo zaczerpnięte z branżowego żargonu. Nawigacja zbyt często odzwierciedla wewnętrzną strukturę firmy, zamiast odpowiadać na najczęstsze pytania użytkowników.

W trakcie procesu projektowania nawigacji ważnym elementem jest zapoznanie się z danymi dotyczącymi oczekiwań użytkowników oraz przetestowanie jej przed ostatecznym wdrożeniem.

Źródło: Fortune Cookie