Firmy kurierskie: UPS najpopularniejsza, BPS-Paczka najlepsza

Serwis Opineo.pl przeanalizował pozostawione przez jego użytkowników oceny firm kurierskich. Jak się okazuje, najpopularniejszy wcale nie oznacza najlepszy.

W ciągu 2010 r. użytkownicy Opineo.pl pozostawili na serwisie 38 tys. komentarzy dotyczących 24 firm kurierskich. Te dane dają jasny obraz sytuacji na rynku: konkurencja jest coraz większa, ale też popyt na tego typu usługi stale wzrasta.

Co się wiąże z powyższym, rosną wymagania konsumentów, którzy oczekują profesjonalnej, szybkiej dostawy w godzinach dopasowanych do ich potrzeb.

Zespół Opineo przygotował dwa zestawienia: pierwsze przedstawia dziesięć najpopularniejszych firm kurierskich, a drugie szereguje je wg średniej ocen uzyskanej wśród użytkowników Opineo.

W ścisłej czołówce najczęściej wybieranych firm znaleźli się potentaci rynkowi: UPS z ponad 11 tysiącami głosów, następnie DPD (ponad 9 tys. głosów), DHL (ok. 6 tys. głosów) oraz oscylujące wokół 2 tysięcy głosów firmy GLS-Poland, Siódemka, Poczta Polska i Shenker, a także OPEK z ok. 1 tysiącem głosów.

Dwa ostatnie miejsca zajmują firmy, które zgromadziły mniej niż tysiąc opinii: BPS-Paczka i Pocztex.

Firmy kurierskie: UPS najpopularniejsza, BPS-Paczka najlepsza

Jak wynika z obu zestawień, popularność nie zawsze przekłada się na jakość świadczonych usług. Przykładem może być firma BPS-Paczka, która będąc w rankingu popularności na przedostatnim miejscu, przoduje pod względem jakości świadczonych usług.

Dla odmiany pierwszy w pod względem popularności UPS spada w drugim zestawieniu na miejsce trzecie, ex aequo z firmą Shenker.

Generalnie jednak poziom w grupie najpopularniejszych firm kurierskich jest bardzo wyrównany, ich średnia ocen oscyluje między 8,1 a 9 w skali od 0 do 10, za wyjątkiem Pocztexu i Poczty Polskiej, które ze średnimi odpowiednio 7 i 6,2 wyraźnie odstają od konkurencji.

Firmy kurierskie: UPS najpopularniejsza, BPS-Paczka najlepsza

Nie dyskredytując nikogo, chciałbym dla jasności dodać, że powyższe dane należy traktować z pewną rezerwą. Nie jest bowiem tajemnicą, że firmy (różne) czasem wystawiają opinie same o sobie, ukrywając się pod nickami anonimowych użytkowników.

Warto też przyjrzeć się rankingowi firm kurierskich stworzonemu pod koniec ubiegłego roku przez redakcje Money.pl, w którym pod uwagę brano m.in. cenę przesyłki czy metody interakcji z kurierem. Pierwsze miejsce zajęła w nim DHL . Drugie i trzecie miejsce zaś odpowiednio TNT i Opek, a dopiero na czwartej pozycji znalazł się UPS.

Metodologia

Przedstawione przez Opineo wyniki stanowią średnią wyliczoną na podstawie opinii wystawianych przez użytkowników serwisu Opineo. Każdy oddany głos to ocena kilku czynników: możliwości śledzenia przesyłki, łatwości kontaktu z kurierem, elastyczności godzin odbioru oraz dbałości o przesyłki.

Przy tego rodzaju zestawieniach pamiętać jednak należy, że o wizerunku całej marki decyduje często jednorazowa styczność klienta z jednym z setek pracowników. W tym wypadku zły humor bądź gorszy dzień jednego człowieka może zaważyć na opinii o całej firmie.

"Miły, uśmiechnięty, sympatyczny. A musiał duuużą paczkę wnosić na trzecie piętro. Zrobił to z uśmiechem i prosił, żebym opinię - jesli pozytywna - wpisała do internetu, Życzył miłego dnia i zadowolenia z dokonanego zakupu."

Wpisów, w których wymieniane są takie cechy kurierów jak: kontaktowy, elastyczny, pomocny, miły, młody czy przystojny nie brakuje, jednak można spotkać także mniej pochlebne opinie, jak np. komentarz użytkownika o nicku "vela":

"beznadziejna obsługa dotyczy jednego kierowcy który wzięty został chyba z ulicy od kopania rowów czy coś podobnego większą selekcję proszę robić i sprawdzać kandydatów czy nadają się do współpracy z innymi ludźmi przykro mi ale innej opinii nie jestem w stanie wystawić"

Zdarzają się także klienci, którzy chwalą samego kuriera, ale skarżą się na brak kompetencji lub niegrzeczny kontakt ze strony centrali firmy. "Słabych ogniw" może być zatem wiele, a te firmy kurierskie, które chcą zbierać pochlebne opinie, muszą czuwać nad jakością świadczonych usług na każdym etapie swojej pracy. Jest to szansa zwłaszcza dla niewielkich firm kurierskich, które mogą swoją markę budować poprzez zadowolenie klientów i marketing szeptany.