Firmy powinny dokładnie porównywać oferty providerów

O sposobach dostępu do Internetu w firmach rozmawiamy z Januszem Sznajderem z Formus Polska.

Dlaczego większość polskich firm używa do łączenia się z Internetem zwykłych modemów i publicznego numeru dostępowego?

Zapewne wynika to z tego, że taki sposób jest najprostszy i nie wymaga większych nakładów. Jeśli ktoś łączy się z Siecią na krótko – taka forma jest nawet najtańsza. Ale ma wiele wad. Połączenie jest niestabilne, transmisja jest bardzo wolna. Poza tym blokuje się linie telefoniczną, która może być w tym czasie wykorzystana do innych potrzeb firmy. Poza tym nie można mówić, że firma jest podłączona do Internetu, jeśli tam dostęp do Sieci jest możliwy tylko okazjonalnie i z kilku komputerów.

Co jest przyczyną tego, że firmy wciąż rzadko wykorzystują stałe łącza?

Firmy odstraszają ceny za instalacje i użytkowanie. Poza tym wiele z nich mieści się w małych miejscowościach, gdzie nie dochodzą stałe łącza.

Ale przecież jest wiele innych sposobów na pokonanie tego problemu. Dlaczego są tak mało popularne?

To także kwestia ceny. Oczywiste jest, że stałe łącze jest nieporównywalnie lepsze. Dostęp do Internetu jest stały, transmisja także jest znacznie lepsza niż w przypadku linii telefonicznej. Takie łącza nie są doskonałe, cena także zależy od jakości transmisji danych.

Ale zawsze tak będzie, że ludzie będą częściej patrzyli na cenę i dokonywali wyborów na rzecz tańszych, choć gorszych rozwiązań. Ale przez to jest tak, że nadal mało firm korzysta z Internetu, a jeśli używają Sieci to do prowadzenia korespondencji, do czego im nie są potrzebne metody dostępu na wysokim poziomie. W pewnym sensie hamuje to rozwój Internetu.

Jakie mogą być sposoby przekonania przedsiębiorców do używania korzystniejszych dla rozwoju firmy rozwiązań?

Wiele menedżerów po prostu się na tym nie zna. Uważają, że jeśli komputery ich i jeszcze kilku osób są podłączone do Internetu to w zupełności wystarczy. Trudno z góry ocenić, ile to kosztuje w ramach opłat za połączenia telefoniczne.

To specjaliści od informatyki powinni ocenić jakie połączenie byłoby dla firmy najkorzystniejsze i przekonać kierownictwo do nowoczesnych rozwiązań. Providerzy mają wszystkie technologie by zaspokoić wymagania firm. Ale to przedsiębiorcy powinni dokładnie orientować się w ofertach i dokonywać właściwego wyboru.