Firmowe WWW

Aż 2/3 internautów odwiedziło w lutym br. strony internetowe firm z branży komputerowej. Znaczną popularnością wśród użytkowników polskiej sieci cieszyły się także witryny firm z sektora telekomunikacyjnego oraz bankowego. Niespodziewanie niskie wyniki odnotowała zaś turystyka - pokazują wyniki badania Megapanel PBI/Gemius.

Konsumenci cenią strony firmowe za łatwość porównania cen i ofert, dostępność produktów 24 godziny na dobę, jak również możliwość dokonania zakupu bez konieczności wyjścia z domu i stania w kolejkach.

Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, współcześnie tworzone firmowe strony WWW rzadko ograniczają się do funkcji wizerunkowej. Coraz częściej są efektywnym narzędziem wspierającym sprzedaż towarów i usług, jak również platformą budowania i umacniania relacji firmy z jej otoczeniem.

Według lutowych wyników badania Megapanel PBI/Gemius, największą popularnością wśród internautów cieszyły się strony producentów komputerów i oprogramowania - odwiedziło je ponad 75% użytkowników. Drugie miejsce przypadło firmom z sektora telekomunikacyjnego, które odwiedził co drugi internauta, a trzecie - bankom - 41,42%.

Wysoka oglądalność stron firm z tych właśnie branż nie powinna być dużym zaskoczeniem. Firmy telekomunikacyjne jako pierwsze rozpoczęły inwestowanie w reklamę online i - jak wynika z szacunków IAB Polska - wciąż pozostają w czołówce wiodących branż reklamowych w polskim internecie. W przypadku sektora bankowego, internet stał się istotnym kanałem pozyskiwania klientów oraz sprzedaży produktów finansowych. Warto także podkreślić, że to na stronach banków polscy konsumenci spędzają relatywnie najwięcej czasu (przeciętnie 1 godz. 4 min. i 16 sek.), wykonują też najwięcej odsłon (średnio 87,21). Wśród dwunastu wyróżnionych branż dwa ostatnie miejsca zajęły firmy odzieżowe (8,04 proc.) oraz turystyczne (5,43 proc.).

Firmowe WWW

Wpływ płci

Czynnikiem szczególnie różnicującym zachowania konsumenckie jest płeć. Panie najchętniej odwiedzają witryny firm z branży odzieżowej, wydawniczej, turystycznej, rozrywkowej i FMCG. Wśród panów prym wiedzie natomiast motoryzacja, AGD, RTV i elektronika, finanse i ubezpieczenia oraz banki. Warto zauważyć, że witryny firm z branż najpopularniejszych w grupie kobiet są stosunkowo rzadko odwiedzane przez mężczyzn, i odwrotnie.

Firmowe WWW
Firmowe WWW

Wpływ wieku

Na popularność stron firmowych wpływa także wiek użytkowników. Internauci w wieku 15-24 lata najchętniej odwiedzają strony firm z branży odzieżowej oraz rozrywkowej. Popularne w tej grupie wiekowej są także strony firm transportowych, producentów sprzętu AGD, RTV i elektroniki oraz operatorów telefonii stacjonarnej i komórkowej. Nastoletni i dwudziestoparoletni użytkownicy internetu, w przeciwieństwie do najstarszych internautów, rzadko natomiast odwiedzają strony banków i towarzystw ubezpieczeniowych, co zapewne związane jest z typowym dla osób w tym wieku brakiem samodzielności finansowej.

Firmowe WWW

Wpływ dochodu

W lutym 2006 roku wśród najlepiej zarabiających internautów (powyżej 3000 zł netto) najbardziej popularne były strony firm z branży turystycznej. Kolejne miejsca - biorąc pod uwagę wielkość wskaźnika affinity indeks - przypadają firmom motoryzacyjnym, towarzystwom ubezpieczeniowym i finansowym, a także bankom. Odzież, rozrywka, FMCG i sieci supermarketów, telekomunikacja i wydawnictwa, AGD, RTV i elektronika - to strony firm z tych branż, które najlepiej zarabiający internauci odwiedzają stosunkowo rzadko.

Należy przypuszczać, że zainteresowanie firmowymi stronami WWW będzie w przyszłości rosło. Już w czerwcu 2005 roku 79 % internautów badanych przez Gemius SA przyznało, że zapoznaje się z ofertami handlowymi w sieci, a 42 %właśnie tam najczęściej szukało tego typu informacji. Rok później - jak pokazują wyniki najnowszego raportu "E-commerce w Polsce 2006" - internet był najczęściej wymienianym źródłem poszukiwania informacji o takich produktach, jak: bilety na pociąg, autobus i samolot, usługi turystyczne, książki, płyty i filmy, telefony i akcesoria GSM, oprogramowanie i sprzęt komputerowy, sprzęt fotograficzny, bilety na imprezy, do kina i teatru, a także gry komputerowe.

***

Podstawą dla powyższej analizy są lutowe wyniki badania Megapanel PBI/Gemius. Liczebność próby: luty N=18 273. Grupa objętych badaniem: wszyscy 7+. Analiza została przygotowana w oparciu o wyniki oglądalności 559 witryn firm uczestniczących w badaniu Megapanel PBI/Gemius z branż: (1) turystyka, (2) motoryzacja, (3) finanse i ubezpieczenia, (4) banki, (5) komputery i informatyka, (6) transport, (7) AGD, RTV i elektronika, (8) wydawnictwa, (9) telekomunikacja, (10) FMCG i sieci supermarketów, (11) rozrywka i (12) odzież. Do badania wykorzystano dane o strukturze demograficznej pochodzące z badania NetTrack Millward Brown SMG/KRC.

Pełna analiza przygotowana przez Gemius "Firma w internecie".