Facebook skasował konta Cropp i House

W czwartek 3 marca z Facebooka zniknęły fanpage dwóch bardzo popularnych polskich marek odzieżowych: Cropp i House. Całemu wydarzeniu przyglądali się eksperci z SNRS, którzy specjalizują się w monitorowaniu aktywności na Facebooku.

Facebook skasował konta Cropp i House
SmartNet Research & Solutions od dłuższego czasu śledził fanpage Croppa i House’a za pomocą swojego narzędzia FanPage Trender, które służy do pozyskiwania bardziej dokładnych statystyk niż te udostępniane przez Facebooka.

W czwartek 3 marca w tajemniczych okolicznościach zniknęły obie wspomniane strony, natomiast przetrwał fanpage Reserved, który również był zamieszany w sprawę. Jako najbardziej prawdopodobną przyczynę skasowania kont należy uznać złośliwe oprogramowanie, które sprawiło, że na wszystkich wymienionych stronach pojawił się scam (odmiana spamu).

Winien sytuacji jest prawdopodobnie jeden z administratorów, który skorzystał ze złośliwej aplikacji Find you Stalker! Na dobę przed skasowaniem fanpage-ów Croppa i House’a strony zaczęły emitować scam na swojej tablicy. Co ciekawe podobne komunikaty pojawiły się również na stronie Reserved. Z niejasnych przyczyn ta uniknęła jednak skasowania, pomimo faktu, że na jej wallu pojawiło się najwięcej spamerskich treści.

Jedynym wyjaśnieniem może być szybka reakcja administratora i usuwanie spamerskich wpisów, o co nie zadbali zarządzający fanpegami Croppa i House’a. Może to dziwić tym bardziej, iż użytkownicy alarmowali o pojawiającym się scamie, jednak żaden z administratorów nie zareagował.

Do momentu skasowania kont Cropp zgromadził ponad 265 000 fanów, a House ponad 240 000 i to pomimo, że oba profile nie wyróżniały się szczególną aktywnością. Wciąż nie wiadomo czy Facebook przywróci usunięte profile.

Aktualizacja: 10 marca 2011 11:29

Reserved, Cropp i House wróciły na Facebooka. Jak poinformowała firma LPP, właściciel wszystkich trzech marek, wspólne działania z administratorami Facebooka pozwoliły wyeliminować złośliwą aplikację z poszczególnych fanpage'y i ponownie udostępnić je dla fanów.

Aktualizacja: 08 marca 2011 10:55

Olgierd Cygan, CEO firmy Digital One, głównego źródła problemów upatruje w kiepskim zarządzaniu fanepage’ami.

Facebook to nie jest już dziki zachód. Jeśli ktoś myśli poważnie o swoim profilu, to musi rzeczowo podejść do wszystkich aspektów operacyjnych - administracji, prawa, technologii oraz komunikacji. Dziś już nie wystarczy sprawnie władać językiem polskim i dobrze animować społeczność. Administrator musi również znać doskonale regulamin Facebooka i być non stop czujnym, aby nie doprowadzać do jego naruszenia, co w efekcie może prowadzić do skasowania fanepage’a - mówi Olgierd Cygan.

W wyniku nieznajomości regulaminu skasowanych zostało już co najmniej kilka- kilkanaście kont w Polsce. Dobrym przykładem są tutaj konkursy, które kilkadziesiąt procent firm wciąż prowadzi na tablicy, podczas gdy regulamin Facebook jasno określa jak należy je robić. Jeśli ktoś korzysta z platformy Facebook to po prostu musi się liczyć z jego regulaminem i do niego stosować.

Również Justyna Dzieduszycka z agencji 121 PR wskazuje nieznajomość regulaminu jako główną przyczynę banowania kont. Bezpośrednim powodem usuwania fanpage’y są najczęściej niezgodne z regulaminem aplikacje, niewłaściwe treści (zazwyczaj związane z erotyką, którą Facebook tępi wyjątkowo zaciekle) lub gdy osoba będącą administratorem jest fikcyjna.

Facebook posiada funkcję "zgłoś". W momencie kiedy fani profili Cropp i House zostali zaspamowani, prawdopodobnie wielu z nich wcisnęło ten guzik, a automaty zadbały o to, żeby obie strony zostały zablokowane. To oczywiście swojego rodzaju ostrzeżenie, bo nie wyobrażam sobie, żeby po wyjaśnieniu fanpage nie zostały odblokowane - mówi Justyna Dzieduszycka.