Facebook będzie śledzić nasze zachowania

Facebook wszedł w posiadanie patentu dotyczącego śledzenia poszukiwanych przez użytkowników treści. Portal społecznościowy może go użyć między innymi do wyświetlania spersonalizowanych reklam i usprawnienia swojej wyszukiwarki.

Patent o dość długiej nazwie ("Ranking search results based on the frequency of clicks on the search results by members of a social network who are within a predetermined degree of separation") dotyczy sugerowania wyników wyszukiwania na podstawie podobnych treści wybieranych wcześniej przez użytkownika i osoby z listy jego znajomych.

Facebook od dawna rozszerza funkcjonalność swojej wyszukiwarki. Trafiła ona już na wyróżnione miejsce w górnym pasku portalu społecznościowego i czeka na kolejne zmiany. Przejęcie nowego patentu może oznaczać chęć dalszego rozbudowywania jej funkcjonalności.

Nie jest do końca jasne w jaki sposób Facebook wykorzysta nowy mechanizm. Opisany w patencie algorytm pozwala na precyzyjne "śledzenie" treści wyszukiwanych i oglądanych przez użytkowników. Umożliwia on między innymi dostosowywanie wyników wyszukiwania analizując preferencje znajomych i ich znajomych i jeszcze dalej w głąb społeczności.

Oczywiście prócz efektywnego mechanizmu wyszukiwania, algorytm może mieć także zastosowanie biznesowe i wyświetlać spersonalizowane treści reklamowe. Przykład takiego wykorzystania mechanizmu wyszukiwania znalazł się nawet w samym patencie.