Facebook Inc. otwiera się na zewnętrznych usługodawców

Facebook Inc. - firma zarządzająca jednym z najpopularniejszych, anglojęzycznych serwisów społecznościowych, Facebook, otwiera go oficjalnie na działalność innych firm zachęcając je do ścisłej współpracy. Jest to krok w kierunku stworzenia wszechstronnej i atrakcyjnej dla użytkowników platformy, która powiększy już i tak ich gigantyczną liczbę, jak też da potężny impuls do wzrostu dochodów spółki.

To ważny ruch dla rynku serwisów społecznościowych w Stanach Zjednoczonych, które dotąd niechętnie dzieliły się tortem finansowym z zewnętrznymi usługodawcami. Jak powiedział Mark Zuckerberg, CEO Facebook Inc., ponad 750 programistom i deweloperom, zebranym na konferencji promującej to wydarzenie: -- Aż do tego momentu, serwisy społecznościowe były zamkniętymi platformami. Dzisiaj zamierzamy zakończyć ten okres.

Facebook Inc. - firma z Palo Alto w Kalifornii pozyskała, jak dotąd, 65 firm, które zdecydowały się zainwestować w Platformę Facebook - jak nazwano nowe stadium ewolucji serwisu. Wśród nich znalazły się: Amazon.com Inc., Microsoft Corp., Slide, RockYou, Box.net, Red Bull, Washington Post, Project Agape, Prosper, Snapvine, iLike, PicksPal, Digg i Plum.

Idea polega na tym, że aplikacje, zainstalowane przez zewnętrzne firmy będą mogły emitować swoje własne reklamy lub prowadzić transakcje z użytkownikami. Reklamy będą mogły być jednak wyświetlane jedynie tam, gdzie nie są aktualnie pokazywane reklamy firmy Microsft, który zawarł z Facebook w sierpniu zeszłego roku duży kontrakt reklamowy.

Strumień zysków będzie szedł w dwie strony, będą zarabiać deweloperzy, jak też sam Facebook.

Na stronie zostanie stworzona specjalna strefa, w której użytkownicy będą mogli przeglądać i dodawać zewnętrzne aplikacje. Przewidywany jest także potężny element marketingu wirusowego, kiedy aplikację doda przyjaciel, zostanie ona umieszczona na stronie jego profilu w łańcuszku wiadomości. Kliknięcie na nią powoduje otworzenie się strony z możliwością dodania jej u siebie lub sprawdzenia, co ma do zaoferowania.

Facebook daje dzięki temu bezprecedensowy dostęp do swoich użytkowników deweloperom. Ich działania pozwolą np. na ożywienie popularnej wśród użytkowników serwisu aplikacji fotograficznej, Facebook Photos. Użytkownicy będą mogli usuną aplikację domyślną i zastąpić ją jedną z oferowanych przez nowych usługodawców.

Facebook nie omija jednak także krytyka ze strony specjalistów z branży, którzy są zdania, iż strona nie jest w stanie poradzić sobie z ponad 100 tys. nowo zarejestrowanych użytkowników dziennie. Inni wytykają zarządowi spółki brak doświadczenia w profesjonalnym zarządzaniu dużą, dynamicznie rozwijającą się firmą, która potrafi generować zyski ze swojej działalności.

Serwis Facebook został założony w lutym 2004 przez Marka Zuckerberga i jego kolegę z Harvardu, Dustina Moskovitza. Jak twierdzi Zuckerberg, strona posiada obecnie 24 mln użytkowników, którzy zalogowali się do serwisu w ciągu ostatnich 30 dni i jest szóstym serwisem pod względem ruchu w Stanach Zjednoczonych. Sukces serwisu ma swoje źródło w dużym strumieniu kapitału typu venture. Jeden z partnerów Facebook Inc., Accel Partners, zainwestował w serwis 35 mln USD.

Jak zażartował na koniec Zuckerberg: -- Ostatnio przebiliśmy w rankingu wyszukiwania eBay, a teraz będziemy próbowali przeskoczyć Google.

źródło:http://www.yahoo.com

Tekst: Konrad Szlendak

Patrz także: Facebook. Rewolucja?