Europa: 8 mld euro z e-reklamy

Trudny orzech do zgryzienia

Badanie Adspend jest pierwszym opracowaniem rynku europejskiego, w którym wartości reklamowe poszczególnych krajów zbierane są dokładnie z tych samych formatów reklamowych i opisywane jedynie w wartościach brutto.

Po raz pierwszy jesteśmy w stanie przedstawić jednolite, porównywalne ze sobą dane z poszczególnych krajów - zaznaczył Alain Heureux, prezes IAB Europe, ogłaszając na konferencji Interact wielkość rynku europejskiego.

Wartości rynków opracowane zostały na podstawie danych, którymi dysponowały narodowe stowarzyszenia IAB (Interactive Advertising Bureau). Z tego względu, że w wielu krajach na kontynencie mierzy się wartości rynkowe w różny sposób (netto, brutto, uwzględniając bądź nie uwzględniając bartery) oraz bierze się pod uwagę rozmaite formaty reklamowe, duże zadanie do wykonania miał współautor raportu PricewaterhouseCoopers, ujednolicając wyniki.

Europa: 8 mld euro z e-reklamy

Nicky Lynas omawia metodologię badania Adspend

Jak zaznaczyła Nicki Lynas, ponad dwie trzecie wyników z państw ujętych w badaniu pochodzi z narodowych IAB. Jedna piąta zebranych danych musiała zostać przez PwC poprawiona, bo dane wydawały się nieadekwatne do rynku. Resztę stanowią estymacje (najwięcej estymacji wykonano przy szacowaniu rynku płatnych odnośników w badanych krajach).

Będzie więcej

Przychody z e-reklamy na poziomie 8 mld euro zaskoczyły część przedstawicieli branży internetowej. Wydawało się wcześniej, że większa przepaść dzieli europejski rynek internetowy i dobrze rozwiniętą branżę amerykańską (przychody z e-reklamy w USA za miniony rok wyniosły ok. 12 mld euro).

Inwestycje na poziomie 8 mld euro świadczą o rosnącym znaczeniu internetu jako medium reklamowego w Europie - zaznaczyła Nicki Lynas - Czekamy na znacznie wyższy wynik za rok 2007.

Europa: 8 mld euro z e-reklamy

Wysokość inwestycji w reklamę internetową na 1 użytkownika wynosi prawie 40 euro w Europie. Źródło: Adspend 2007 (IAB Europe i PwC)

Mając te dane do dyspozycji, myślę, że watro, abyśmy zaczęli myśleć o rynku europejskim nie w kategoriach rynków narodowych ale jako całości - dodała Layla Pavone, prezes IAB Italy - To też bodziec do tego, by częściej sięgać po kampanie paneuropejskie.

Europa: 8 mld euro z e-reklamy

Rynek reklamy internetowej w Europie i w USA. Źródło: Adspend 2007 (IAB Europe i PwC)

W badaniu nie uwzględniono wielu średniej i mniejszej wielkości państw europejskich z tego względu, że nie udało się uzyskać rzetelnych danych rynkowych z tych obszarów. IAB Europe i Pricewaterhousecoopers liczą na to, że w przyszłym roku w badaniu weźmie udział większa liczba krajów.

Europa: 8 mld euro z e-reklamy

O wynikach badania rozmawiają: Thomas Duhr, prezes IAB Germany, Antonio Trougott, prezes IAB Spain, Nicky Lynas, PwC, Laurance Bird z IAB UK, Christiane Peytz z IAB Denmark i Layla Pavone, prezes IAB Italy

Metodologia badania

Celem badania Adspend realizowanego przez IAB Europe i PricewaterhouseCoopers było przedstawienie wielkości rynku reklamy internetowej w Europie na takiej podstawie, by dane z rynków lokalnych można było do siebie porównywać. Tym samym przyjęto pewne założenia:

- dane z krajów obejmują wartości brutto (jest to suma kwot, na które wystawione zostały faktury za usługi reklamowe, włączając w to prowizje dla agencji)

- dane z krajów obejmują 4 formaty reklamowe: płatne odnośniki, reklamę typu display, ogłoszenia i email marketing

W sytuacji, gdy w kraju dane z rynku internetowego obejmowały również inne formaty (wideo, reklamę w telefonach komórkowych czy e-commerce), przychody z tych usług były odejmowane od całości przychodów. Podobnie: gdy dane z poszczególnych rejonów nie były danymi brutto, wartości rynkowe były doszacowywane. Były też przypadki, gdy państwa nie mierzyły przychodów reklamowych z uwzględnionych w badaniu formatów (np. płatnych odnośników), wtedy PwC dokonywał estymacji ich wartości, rozmawiając z przedstawicielami firm i ekspertami rynkowymi.

Adspend jest pierwszym tak kompleksowym badaniem wartości rynku reklamy interentowej w Europie.

Więcej informacji

http://www.iabeurope.ws

http://www.iabeuropecongress.eu

http://iabeuropecongress.blogspot.com

http://www.pwc.com/uk/eng/main/home/index.html