Empik odwołuje się od decyzji UOKiK

Empik odwołuje się od decyzji UOKiK

Rozpoznawalność marki, liczba punktów odbioru i szerokość asortymentu jako przesłanka do wydania zakazu koncentracji - UOKiK karze za skuteczność i dążenie do najwyższej jakości

$Według UOKiK:

O przewadze konkurencyjnej Empik i Merlin.pl świadczą nie faktyczne udziały rynkowe, ale:

Empik odwołuje się od decyzji UOKiK
1. Rozpoznawalność marki - naszym zdaniem siła rynkowa nie wynika (niestety) nie tyle z rozpoznawalności marki, ale głównie z wartości sprzedaży i sama rozpoznawalność marki niekoniecznie ma bezpośrednie odzwierciedlenie w wielkości sprzedaży - przykładowo sklep Agito.pl - w niespełna 2 lata stał się wiodącym sklepem w polskim e-commerce ze szczytem sprzedaży w 2009 roku, podobnie sklep Electro.pl, obecnie nr 2-3 pod względem obrotów, którego marka również nie jest rozpoznawalna. Z kolei bardzo dobrze znana marka Kolporter, według analityków nie odniosła dotychczas sukcesu w Internecie.

2. Punkty odbioru - także liczba punktów odbioru nie jest żadnym miernikiem siły rynkowej i każdy sklep internetowy może zbudować siec punktów odbioru:

- Empik posiada obecnie 166 punktów odbioru, a merlin.pl oferuje możliwość odebrania produktów w 1234 punktach odbioru, pomimo że jest typowym sklepem internetowym bez sieci tradycyjnych księgarni;

- odbiór w punktach Empik jest bezpłatny dla klienta, gdyż spółka E-commerce Services Sp. z o.o. (empik.com) zdecydowała się ponosić jego realne koszty - tj. koszty obsługi logistycznej realizowanej przez Empik Sp. z o.o., którymi empik.com obecnie nie obciąża swoich klientów. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby konkurenci empik.com podjęli podobną decyzje, korzystając z wielu tysięcy dostępnych punktów odbioru w Polsce (przykładowo: Ruch, PWN, InPost, etc.);

- faktyczna liczba własnych punktów odbioru Empik w wyniku transakcji powiększyłaby się tylko o obecnych 5 punktów własnych merlin.pl.

3. Szerokość asortymentu - nie ma żadnych istotnych barier (ekonomicznych, logistycznych czy prawnych) uniemożliwiających innym sklepom internetowym oferowanie szerokiego asortymentu (jak to stara się czynić empik.com i merlin.pl).

4. Urząd twierdzi, że po dokonaniu koncentracji żaden z uczestników rynku nie będzie stanowić dla Empik istotnej przewagi, a Konsumenci mogą być narażeni na wzrost cen. Naszym zdaniem dyktowanie cen w Internecie nie jest możliwe bez utraty klientów - klienci powszechnie korzystają z porównywarek cenowych i wybierają bardziej konkurencyjne oferty. Empik i Merlin.pl konkurują na rynku sprzedaży detalicznej książek i muzyki z wieloma podmiotami, m.in. silne i liczne księgarnie, hipermarkety, salony prasowe oraz Media Markt - nowy gracz na tym rynku).

Empik odwołuje się od decyzji UOKiK
5. UOKiK wskazuje na uzależnienie części wydawców od Empiku, którzy "są w dużej mierze na współpracę z NFI Empik skazani", a silna pozycja Empiku ma potwierdzenie w skargach dostawców na narzucane warunki.

Urząd w żadnej mierze nie zbadał, na ile to dobrowolne "uzależnienie" jest w interesie samych dostawców, czy w ogóle jest niekorzystne i czy rzeczywiście dostawcy nie mają alternatywy. W Polsce działa ponad 2200 księgarni tradycyjnych, z czego Empik posiada tylko 166 - do tego dochodzi kilka tysięcy księgarni internetowych w te posiadane przez samych wydawców - wydawcy mają realną możliwość sprzedaży książek przez alternatywnych sprzedawców detalicznych. Bezpodstawne skargi niezidentyfikowanych z nazwy podmiotów nie mogą stanowić potwierdzenia siły rynkowej - przedstawiony przez Urząd subiektywny wybór cytatów miał na celu wyłącznie zilustrowanie jednostronnych ustaleń przyjętych wcześniej przez Urząd - jakiekolwiek inne wypowiedzi zostały pominięte.

Zdaniem UOKiK silna marka, dynamiczny rozwój, szeroki asortyment, zaufanie klientów stanowią rodzaj nieuzasadnionej przewagi konkurencyjnej. Naszym zdaniem są to efekty długoletnich inwestycji i wysiłków w stworzenie najwyższej jakości dla Klientów - nie możemy i nie powinniśmy być za to dyskryminowani!