EBay zmienia strategię w Chinach

EBay Inc. zamieni swój serwis aukcyjny w Chinach na nowy, prowadzony przez partnera - firmę Tom Online Inc, która będzie miała większościowe udziały w powołanej w tym celu spółce joint-venture.

Tom Online, z siedzibą w Pekinie, będzie operatorem witryny "Tom Yi Qu", która jest połączeniem chińskiej nazwy eBay i Tom. Tom Online będzie miał 51% udziałów w powołanej spółce joint-venture, a eBay 49%.

EBay wyłoży na nową działalność 40 mln USD, spółka Tom 20 mln USD. Firmy planują zainwestować wspólnie dodatkowe 10 mln USD.

To nie pierwsza współpraca dwóch firm. Tom Online ma także 51% udziałów w Skype China, reszta udziałów należy do EBay EachNet.

EBay nie przyznaje się do porażki. - Jesteśmy bardzo entuzjastycznie nastawieni do chińskiego rynku i dumni z bycia pionierem na rynku e-commerce. Uznaliśmy, że ważne jest podjęcie współpracy z lokalnym partnerem, by wynieść nasz biznes na jeszcze wyższy poziom - mówi Jeff Liao z eBay EachNet.

EachNet to chińska spółka, którą kupił EBay w 2003 roku za 180 mln USD.

Analitycy spekulowali wcześniej, że eBay wycofa się z chińskiego rynku ponieważ nie poradzi sobie z coraz silniejszą konkurencją ze strony spółki Alibaba.com i jej serwisu aukcyjnego Taboo, który ma 70% udział w rynku serwisów aukcyjnych.

Według analityków cały rynek e-commerce w Chinach jest wart 75 mld USD.