E-turystyka w niepewnych czasach

W pierwszych trzech miesiącach działalności Travelplanet.pl sprzedał usługi turystyczne za 0,5 mln zł, a do końca roku chce pozyskać inwestora strategicznego. Portal nie odczuwa spadku sprzedaży po wydarzeniach w USA.

W pierwszym kwartale działalności serwis osiągnął 0,5 mln zł przychodów ze sprzedaży usług turystycznych. Około 30% tej kwoty przypada na sprzedaż biletów lotniczych, a 70% na sprzedaż wycieczek turystycznych. Dynamika wzrostu przychodów w pierwszych trzech miesiącach wynosiła średnio 100% miesięcznie. Średnia wartość sprzedanej przez Travelplanet.pl w tym okresie usługi to 1750 zł. Część touroperatorów korzystających z pośrednictwa portalu przekroczyła już zakładany minimalny roczny poziom sprzedaży w Internecie.

„Przewidujemy, że nasze przychody będą wzrastać, w związku z rozpoczęciem sprzedaży wyjazdów zimowych oraz wprowadzeniem na platformę kolejnych touroperatorów. Potwierdza to sprzedaż z pierwszego tygodnia września - wyniosła tyle, ile przychody w całym lipcu” – powiedział Tomasz Moroz, wiceprezes Travelplanet.pl.

E-turystyce na razie nie krzyżuje planów skomplikowana sytuacja międzynarodowa po zamachach terrorystycznych w USA. Według przedstawicieli firmy, następnego dnia po zamachu w USA w Travelplanet.pl nie było żadnych rezerwacji. Jednak po kilku dniach liczba rezerwacji wróciła do poziomu sprzed wydarzeń w USA.

„Spodziewam się spadku sprzedaży biletów na regularne loty, głównie transatlantyckie do USA. Nie wierzę natomiast w duży spadek wycieczek czarterowych. By dostać się do popularnych regionów turystycznych, nie ma alternatywy dla samolotu. Ponadto czartery są najpopularniejszą formą transportu turystycznego” - powiedział Tomasz Moroz.

Travelplanet.pl sprzedaje usługi największych koncernów turystycznych: Scan Holiday, Ving, TUI, Neckermann oraz Eurocamp. Posiadają one łącznie ok. 70% udziału w całym rynku turystyki wyjazdowej. W ofercie polskiego internetowego biura podróży są dostępne również bilety lotnicze online. W ofercie znajdują się oprócz taryf IATA, także taryfy promocyjne i nie publikowane, oferowane dotychczas tylko przez tradycyjne, „stacjonarne”, biura podróży. Serwis stworzył też Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta, które wspomaga Internet. Wkrótce na Travelplanet.pl wejdą kolejne duże biura podróży - w kolejce czeka ich obecnie ponad dziesięć.

Travelplanet.pl to przedsięwzięcie z portfela MCI Management. Fundusz zaangażował w firmę 0,5 mln zł i posiada ponad 90% udziałów. Obecnie prowadzone są już z kilkoma potencjalnymi inwestorami. Wejście inwestora jest planowane do końca 2001 r. MCI prawdopodobnie pozostanie jeszcze przez kilka lat mniejszościowym udziałowcem przedsięwzięcia.