E-sprzedaż w Słowenii rośnie

Wartość zamówień składanych w sklepach internetowych przez Słoweńców wzrosła w ciągu ostatniego roku dwukrotnie. Według danych RIS, 15% wszystkich użytkowników Internetu w Słowenii złożyło w ciągu minionych 12 miesięcy przynajmniej jedno zamówienie on-line.

W Słowenii jest około 340 tys. użytkowników Internetu, stanowiących ok. 17% ludności całego kraju. Jakkolwiek w wartościach bezwzględnych liczba klientów wciąż nie jest imponująca, całkowita wartość zamówień wyniosła w 2000 roku około 5 mln EUR, dwukrotnie więcej niż w roku poprzednim. To około 0,1 % całej sprzedaży detalicznej. Większość tej kwoty wydana została w zagranicznych witrynach handlowych, zwłaszcza w Amazonie.

Słoweńscy internauci, robiący zakupy poprzez łącza domowe, najczęściej kupują w sklepie muzycznym Big Bang. Respondenci mogli pochwalić się znajomością spontaniczną 18 różnych sklepów internetowych. W badaniach poziomu zadowolenia klientów, pytano o satysfakcję z korzystania z usług czterech e-sklepów słoweńskich - Mercatora, sklepu spożywczego, księgarni eMKa, księgarni muzycznej Svet glasbe i wspomnianego Big Bangu. Zanotowano zbliżony, bardzo wysoki poziom satysfakcji z korzystania z ich usług.

Wśród głównych zalet e-zakupów, klienci wskazywali komfort zakupów i oszczędność czasu. Wady, to według słoweńskich e-klientów kłopoty z dostawą, zła ekspozycja towarów w Sieci i małe zaufanie do przeprowadzania transakcji on-line.

Uzyskane w badaniu internautów słoweńskich proporcje i wskaźniki wzrostu są porównywalne z uzyskanymi przez ARC Rynek i Opinie wynikami dla rynku polskiego. W ciągu ostatniego roku odsetek internautów polskich robiących zakupy w Sieci wzrósł dwukrotnie i wynosi 15,8%. Według badań Global eMarketing, wartość zakupów polskich internautów wyniosła w ubiegłym roku 110 mln zł, z tego około 20% trafiło do polskich e-sprzedawców.

<i>Źródło: Europemedia.net </i>