E-prasa rośnie, ale jeszcze nie wyprze papieru

Najwięksi dystrybutorzy cyfrowych wydań prasy - eGazety, Nexto i e-Kiosk - sprzedają już łącznie 270 tys. egzemplarzy miesięcznie - wynika z raportu przygotowanego przez serwis Money.pl. Raport ujawnia też, że e-gazety pomagają polskim emigrantom obcować z rodzimą prasą oraz są tańsze niż ich papierowa wersja.

Sklepy z cyfrową prasą rozwijają się dynamicznie - podaje raport "E-gazety w Polsce". Szybki rozwój elektronicznej prasy można zaobserwować na przykładzie e-Kiosku. Startował w lipcu 2006 roku z 10 tytułami w ofercie, a niecały rok później (pod koniec marca) w e-Kiosku dostępnych było już 80 czasopism. Najsilniejszym obecnie na rynku e-prasy dystrybutorem są eGazety, osiągające sprzedaż miesięczną na poziomie 150-200 tys. W ich ofercie znajduje się 111 tytułów. Potem kolejno plasują się Nexto, z 50 tys. sprzedanych miesięcznie gazet (93 tytuły w ofercie) oraz e-Kiosk sprzedający 20 tys. egzemplarzy. EGazety oraz e-Kiosk korzystają z własnych formatów gazet, natomiast Nexto oferuje Zino oraz PDF.

Ważnym czynnikiem przemawiającym za rozwojem e-gazety jest jej cena, która jest średnio o 15-20 procent niższa od papierowego odpowiednika, a w niektórych przypadkach nawet o połowę. Inne zalety, jakie wymieniają jej wydawcy i dystrybutorzy to: błyskawiczny dostęp z każdego miejsca na świecie, proste i szybkie, wyszukiwanie potrzebnych informacji, interaktywność i aspekty ekologiczne.

Najchętniej kupowanymi tytułami w wersji cyfrowej są tygodniki opinii (Polityka, Newsweek) oraz wydawnictwa branżowe i specjalistyczne. E-prasę czytają głównie doświadczeni internauci oraz menadżerowie. Do wzrostu cyfrowej prasy przykładają się również Polacy, którzy wyjechali za granice do pracy. E-wydania dają im możliwość czytania tytułów, których nie mogą zdobyć w tradycyjnym formacie.

Autorzy raportu przewidują, że w najbliższej przyszłości e-prasa nie wyprze wydań papierowych z rynku. Na dziś e-wydania przegrywają jeszcze z papierem na polu wygody używania. Cyfrowa gazetę trudno przeczytać w pociągu, autobusie czy tramwaju. Do tego dochodzą jeszcze przyzwyczajenia czytelników.

Tu trochę o początkach e-prasy w Polsce:

E-książki i audiobooki w Nexto.pl

Krótko: E-prasa w Interii

Od papieru do e-wydania .