E-commerce Standard 2008. Rośnij szybciej niż rynek! - relacja z konferencji

Krajobraz rynku e-commerce, profil polskiego klienta online, modele biznesowe dla handlu elektronicznego,premiery najnowszych ofert, sposoby zwiększania sprzedaży, ulepszania e-sklepu oraz wykorzystywania sztucznej inteligencji, a także metody wzmacniania zaufania konsumentów i budowania lojalności - to zaledwie wybrane tematy z szerokiego wachlarza zagadnień omawianych na kolejnej już z cyklu "e-commerce" konferencji organizowanej przez Internet Standard w dniach 24-25 września 2008 r. pt. "E-commerce Standard 2008. Rośnij szybciej niż rynek!"

E-commerce Standard 2008. Rośnij szybciej niż rynek!  - relacja z konferencji
Blisko 200 uczestników, 24 prezentacje obrazujące i prześwietlające stan obecny oraz trendy rozwoju polskiej i światowej branży e-commerce zgrupowane w 6 blokach tematycznych, najnowsze wyniki badań i najświeższe raporty, teoretyczne analizy, przeglądy oraz udane case studies. Do tego owocne dyskusje i konfrontacje odmiennych stanowisk, a także możliwość uczenia się od najlepszych, wymiany doświadczeń i oraz relacja wideo na żywo w internecie - wszystko to złożyło się na dwudniową konferencję Internet Standard, przez wielu uznaną za jedno z najważniejszych wydarzeń branży roku 2008.

Dwa dni konferencji upłynęły pod znakiem poszukiwania najlepszych sposobów intensyfikujących sprzedaż online. Były badania i raporty charakteryzujące krajobraz polskiego e-commerce oraz przedstawiające preferencje współczesnego konsumenta - prosumenta. Doszło do konfrontacji dwóch modeli biznesowych: bezpłatnej platformy o2.pl oraz płatnej Allegro. Po raz pierwszy Onet.pl zaprezentował założenia nowej platformy Galerii Handlowej OnetZakupy oraz zalety reklamy efektywnościowej w portalu. W centrum uwagi prelegentów i uczestników znalazły się również zagadnienia związane z budowaniem lojalności i zaufania e-klienta oraz wiarygodności sklepu. Prezentacje poruszały także kwestie skutecznego marketingu, zarządzania wiedzą w e-commerce i możliwości zaimplementowania najnowszych rozwiązań z obszaru sztucznej inteligencji. Na podstawie ciekawych case studies - to już tradycja i standard na konferencjach IS - można było zobaczyć jak e-biznes robią najlepsi, a w kuluarach i podczas wieczornej imprezy wymienić się doświadczeniami oraz... wizytówkami.

Raporty, badania, liczby

Zaprezentowane podczas pierwszego bloku tematycznego wyniki badań charakteryzujące liczbową i faktograficzną panoramę e-commerce miały na celu wprowadzenie uczestników w tematykę konferencji.

Krzysztof Łopuszyński oraz Joanna Stefańska (Gemius) zaprezentowali zagadnienie zakupowych preferencji polskich klientów online ryzykując tezę prognozującą wzmocnienie się pozycji aukcji internetowych kosztem e-sklepów. Okazało się, że ponad połowa badanych sklepów prowadzi już sprzedaż poprzez witryny aukcyjne, a aktywność użytkowników aukcji (liczona wprawdzie w problematycznej w tym przypadku liczbie odsłon) jest o wiele większa i prawdopodobnie - wg przedstawicieli Gemiusa - będzie nadal szybko rosła. Pozostałe wnioski wynikłe z prezentacji mówią że: powody kupowania w sklepach i na aukcjach nie różnią się specjalnie od siebie, podobnie jak profil socjo-demograficzny ich klientów, który jest dość zbliżony. Głównym problemem zarówno w przypadku e-sklepów, jak i aukcji pozostaje wciąż zbyt długi czas oczekiwania na przesyłkę.

E-commerce Standard 2008. Rośnij szybciej niż rynek!  - relacja z konferencji

"Polski konsument online" Krzysztof Łopuszyński, Joanna Stefańska, Gemius

Marcin Strzałkowski (InteliWISE) zaprezentował tezy z raportu opracowanego wspólnie przez IAB, PBI oraz spółkę InteliWISE charakteryzującego jakość obsługi klienta w internecie. Okazało się, że 89% klientów niezadowolonych z obsługi sprawdzi ofertę konkurencji. Rada? Marcin Strzałkowski receptę na zatrzymanie klienta na stronie www i skłonienie go do sfinalizowania transakcji sprowadził do kilku najważniejszych priorytetów, wśród których należy wymienić m. in. dbałość o bezpieczeństwo klienta na stronie i prezentację własnej oferty, miłą i dostępną obsługę, "nie odsyłanie" klientów do konkurencji; upraszczanie procesu składania zamówień i ograniczenie zjawiska porzucania koszyka, a także stosowanie rozwiązań automatyzacji usługi i "zatrudniania" wirtualnych konsultantów.

Jak internet pomaga w dokonywaniu zakupów zarówno online jak i offline dowiedzieć się można było z prezentowanego po raz pierwszy raportu opracowanego przez portal Gazeta.pl oraz firmę Next. Arkadiusz Kustra (Gazeta.pl) oraz Beata Sokołowska (Starcom Next) zwrócili uwagę, iż dla internautów sieć jest niezwykle ważnym źródłem pozyskiwania informacji na wszystkich etapach składających się na proces zakupu (zarówno w internecie jak i w sklepie tradycyjnym) tj. podczas poszukiwania produktu, podejmowania decyzji o zakupie i dokonywania wyboru miejsca transakcji, a także w zakresie finalnego dzielenia się opiniami z innymi. Okazało się, że internet jest najczęściej wykorzystywanym przez internautów źródłem informacji o produktach, aczkolwiek ponad połowa respondentów samego zakupu ostatecznie dokonuje w tradycyjnym sklepie. Dodatkowo większość badanych dzieli się opinią na temat zakupionego produktu z innymi internautami i publikuje własne opinie (największą aktywność wykazują tu 25-34-latkowie).

Aktualizacja: 03 października 2008 13:13

Do relacji z konferencji dodaliśmy wywiady: z Michałem Brańskim z O2.pl i Maciejem Oppeln-Bronikowskim z Allegro.