E-biznes od kuchni: Travelplanet.pl

Strona WWW

Oprócz prezentacji oferty strona Travelplanet.pl pełni także rolę informatora turystycznego. Znajdziemy tutaj przewodniki z informacjami o historii, kulturze, geografii i gospodarce poszczególnych krajów, praktyczne porady dla turystów, pisane przez internautów relacje z podróży, przegląd prasy turystycznej i aktualne kursy walut.

W lipcu br. na stronie Travelplanet.pl pojawił się nowy dział "Opinie", który dla klientów firmy ma być miejscem wymiany zdjęć i opinii o poszczególnych hotelach, miejscowościach i atrakcjach turystycznych. Każdy zarejestrowany użytkownik serwisu może w nim opisać swoje wrażenia z pobytu w danym miejscu, ocenić wszystkie istotne z punktu widzenia turysty atrybuty, takie jak lokalizacja, infrastruktura, jedzenie itp. oraz polecić oceniane miejsce lub hotel poszczególnym grupom turystów (pary, rodzice z dziećmi, seniorzy itd.). Społeczność Travelplanet.pl napisała do tej pory 1696 opinii i opublikowała 989 zdjęć. Zachętą dla użytkowników są liczne nagrody, którymi premiowane są najciekawsze i najbardziej wyczerpujące wypowiedzi.

E-biznes od kuchni: Travelplanet.pl

Uruchomiony w lipcu br. serwis "Opinie"

Wprowadzenie serwisu "Opinie" oprócz efektu marketingowego (serwis reklamowany jest jako wejście w Web 2.0) było niewątpliwie dobrym posunięciem: umożliwiło stworzenie rankingu hoteli i rozbudowanie istniejącej wyszukiwarki o możliwość dostosowania wyników do preferencji wybranej grupy klientów.

Punkty obsługi klienta

Wszystkie usługi z oferty Travelplanet.pl można zamawiać przez internet, telefonicznie, a także w jednym z dwunastu stacjonarnych punktów obsługi klienta. Skąd się wziął pomysł na stworzenie sieci takich punktów? Mimo, że od uruchomienia Travelplanet.pl powstało w Polsce wiele internetowych agencji turystycznych, tradycyjne biura podróży mają nadal ponad 90% rynku. Wielu internautów odwiedzało strony spółki tylko po to, by poznać aktualną ofertę - na zakup konkretnej wycieczki decydowali się już w siedzibie lokalnego biura podróży. Aby odzyskać takich klientów, a przy okazji zdobyć tych, którzy ciągle nie byli przekonani do zakupów w sieci, twórcy Travelplanet.pl postanowili wyjść poza internet. Po pięciu miesiącach prac w 2005 r. udało im się uruchomić pierwszy punkt obsługi klienta w warszawskim Centrum Handlowym "Reduta".

E-biznes od kuchni: Travelplanet.pl

Punkt obsługi klienta Travelplanet.pl w katowickim centrum handlowym 3 Stawy

Dziś Travelplanet.pl posiada dwanaście POKów: po trzy w Warszawie i w Poznaniu, dwa we Wrocławiu oraz po jednym w Bydgoszczy, Katowicach, Krakowie i Łodzi. Dwa następne punkty mają być otwarte w Gdańsku i Częstochowie. Prawie wszystkie ulokowane są w centrach handlowych, co gwarantuje dłuższy o dwa dni cykl sprzedaży i ma duże znaczenie marketingowe - jak się okazuje, spora część klientów pierwszy raz spotyka się z marką Travelplanet.pl podczas zakupów w centrach handlowych.

Jak powiedział nam Dawid Sadulski, menedżer ds. internetu i PR w Travelplanet.pl, koszt uruchomienia jednego punktu (każdy ma ok. 12 m2 powierzchni) to, w zależności od lokalizacji, od kilkudziesięciu do kilkuset tys. zł. Co ważne, sieć POKów była rentowna już w pierwszym roku działalności. Do końca 2006 r. obsługiwała ok. 1/3 sprzedaży, dziś jej udział w obrotach to ok. 40%.

Klienci i ich preferencje

W tym roku Travelplanet.pl obsłużyła już ponad 50 tys. klientów, a do końca roku ma ich być ok. 100 tys. Jak pokazują statystyki, są to częściej mężczyźni (59%), niż kobiety (41%). Ponad 26% to mieszkańcy Warszawy, znaczną grupę stanowią też mieszkańcy Wrocławia (4,9%) i Krakowa (6,6%).

Jak wyglądają ich preferencje związane z turystyką? Klienci najchętniej spędzają urlop w Egipcie (22%), Grecji (19%), Tunezji (12%), Turcji (10,5%) i Hiszpanii (9%). Najczęściej podróżują we dwójkę (58%) i w 60% przypadków decydują się na wycieczki tygodniowe. Ponad 78% wybiera hotele trzy- i czterogwiazdkowe z wyżywieniem wliczonym w cenę.

Średnia wartość rezerwacji w Travelplanet.pl w 2006 r. wyniosła prawie 5 tys. zł w stosunku do 4,1 tys. zł cztery lata wcześniej, natomiast średnia cena biletu lotniczego to ok. 1 tys. zł. Ponad 64% klientów za kupione usługi płaci przelewem, 17% kartą kredytową, a 18% decyduje się na płatność gotówką.

Travelplanet.pl od kuchni

Travelplanet.pl od początku istnienia jest spółką akcyjną. W 2005 r. stała się spółką publiczną i zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Poniższy wykres przedstawia aktualną strukturę akcjonariatu:

E-biznes od kuchni: Travelplanet.pl

Nadal 40% akcji Travelplanet.pl jest w rękach MCI Management, który podczas oferty publicznej sprzedał niewiele ponad 8% posiadanych akcji. W akcjonariacie obecnych jest także kilka instytucji finansowych, wśród których ponad pięcioprocentowy udział mają Investors Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych oraz Pekao Otwarty Fundusz Emerytalny. W rękach inwestorów indywidualnych pozostaje obecnie mniej niż 20% akcji Travelplanet.pl.

Spółką cały czas zarządzają jej założyciele. Do 31 grudnia 2005 r. funkcję prezesa zarządu pełnił Piotr Multan, a 1 stycznia 2006 r. stanowisko to objął Tomasz Moroz, dotychczas wiceprezes. Łukasz Bartoszewicz obecnie odpowiada za dział zajmujący się sprzedażą bonów podarunkowych, natomiast przewodniczącym rady nadzorczej jest Roman Cisek z funduszu MCI Management.

Aktualnie zespół Travelplanet.pl liczy ok. 130 osób, z czego ponad 60% stanowią konsultanci w dziale sprzedaży i w punktach obsługi klienta. Pozostała część to pracownicy działów: marketingu, technologii, rozwoju i księgowości.

E-biznes od kuchni: Travelplanet.pl

Siedziba Travelplanet.pl przy ul. Ruskiej 11/12 we Wrocławiu

O ile przygotowanie pierwszych wersji serwisu Travelplanet.pl i oprogramowania do obsługi sprzedaży było zlecone zewnętrznej firmie, dziś większość systemów informatycznych oraz strony internetowe przygotowuje wewnętrzny dział IT. Jednym z wyjątków jest system rezerwacji biletów w serwisie Aero.pl, który został stworzony przez firmę Anixe, a bazuje na platformie rezerwacyjnej Amadeus. Sprzęt wykorzystywany przez Travelplanet.pl to głównie serwery, które znajdują się w Warszawie i hostowane są przez firmę Pro Futuro, oraz urządzenia do obsługi call center.

Siedziba spółki mieściła się najpierw przy ulicy Świdnickiej 13 we Wrocławiu, ale ze względu na coraz większe problemy z powierzchnią dla stale rosnącego działu sprzedaży, w 2006 r. została przeniesiona na ulicę Ruską 11/12, kilkaset metrów od wrocławskiego rynku. Ponieważ wcześniej często zdarzało się, że klienci przychodzili na ulicę Świdnicką, aby np. kupić wycieczkę bądź bilet na samolot, na parterze nowej siedziby uruchomiony został salon firmowy.