E-biznes od kuchni: Pf.pl

Ważne są też umowy partnerskie. Wyszukiwarka Pf.pl dostępna jest obecnie w kilku portalach (Wirtualna Polska, Interia, Gery.pl), jak również w Szukaj.pl, Yellowpages.pl, Wprost.pl i w kilku innych serwisach. W lipcu 2006 r. Eniro Polska nawiązała współpracę z wortalem Bankier.pl, w ramach której na stronach Bankiera pojawił się katalog firm (dział "Firma"), a pod adresem finanse.pf.pl sklep z produktami finansowymi (Centrum Finansowe).

Konkurencja

W polskiej sieci istnieje kilkanaście wyszukiwarek teleadresowych, ale większą popularnością cieszy się tylko kilka serwisów. Na poniższym wykresie prezentujemy średni zasięg Pf.pl i jego bezpośrednich konkurentów w trzecim kwartale 2006 i 2007 r.

E-biznes od kuchni: Pf.pl

Pf.pl jest bez wątpienia liderem internetowych "żółtych stron" w Polsce, co więcej, od kilku miesięcy znajduje się wśród 20 najpopularniejszych polskich serwisów (patrz: Październikowe wyniki Megapanelu - najpopularniejsze witryny w Polsce).

Pkt.pl i Ditel.pl to witryny należące do firm konkurujących z Eniro Polska, które oprócz działalności internetowej zajmują się także wydawaniem papierowych katalogów teleadresowych. Pierwszy serwis zasługuje na uwagę ze względu na bardzo podobne możliwości. W Pkt.pl znajdziemy bazę firm (ponad milion rekordów), mapy z funkcjami wyszukiwania i wyznaczania trasy, a dodatkowo - katalog produktów i usług.

Ditel.pl to serwis firmy Ditel S.A., trzeciej najważniejszej polskiej firmy z branży "yellow pages", która jako jedyna wydaje książki telefoniczne ze spisem abonentów Telekomunikacji Polskiej. Niestety porównanie Ditel.pl z Pf.pl i Pkt.pl wypada dla tego pierwszego bardzo słabo - technologicznie serwis jest daleko w tyle za konkurentami.

Czwarty wynik w naszym zestawieniu należy do Yellowpages.pl. Jest to jeden z pierwszych katalogów teleadresowych w polskiej sieci, który oferuje m.in. platformę ogłoszeń drobnych oraz wyszukiwanie w kilku różnych bazach przedsiębiorstw. Ponieważ jedną z tych baz jest katalog Panoramy Firm, a serwis zarabia głównie dzięki Google AdSense, raczej nie można go traktować jako rywala Pf.pl.

Co z Zumi.pl? Serwis Onetu oferuje mapy firmy Imagis oraz zdjęcia satelitarne, które jakością często przewyższają te z Google Maps. Z funkcjami wyszukiwania jest już jednak nieco gorzej. Użytkownicy serwisu skarżą się na nieaktualne informacje o firmach (dane dostarcza Polskie Centrum Marketingowe) i długi czas reakcji na sygnały o błędach. W efekcie, w trzecim kwartale br. Zumi.pl znalazł się na trzecim miejscu wśród wyszukiwarek lokalnych, ale od lipca do września jego zasięg spadł z 11,83% do 8,87%.

Przy okazji sprawdziliśmy jak w trzecim kwartale br. radziły sobie inne serwisy z mapami:

E-biznes od kuchni: Pf.pl

Ponieważ w Megapanelu nie znaleźliśmy wyników dla map Panoramy Firm, na wykresie zaznaczyliśmy zasięg całego Pf.pl. Według wewnętrznych statystyk w listopadzie br. serwis Mapa.pf.pl odwiedziło ok. 1,2 mln użytkowników, co przekłada się na 11% zasięg.

W powyższym zestawieniu najlepsze wyniki oglądalności odnotowały mapy serwisu Szukacz.pl. Na drugim miejscu uplasował się serwis Map24 Interii, a na trzecim internetowa mapa Targeo.pl (na której zresztą bazuje Mapa.szukacz.pl).

W trzecim kwartale br. średni zasięg Google Maps wyniósł 3,26%. Na razie dostępne w serwisie polskie mapy nie zostały zintegrowane z bazą teleadresową, lecz prędzej czy później Google się na to zdecyduje. Czy wtedy Google Maps stanie się zagrożeniem dla Pf.pl? W krajach skandynawskich grupa Eniro współpracuje z Google, a więc być może doczekamy się też integracji Google Maps z bazą Panoramy Firm.