E-biznes od kuchni: Pf.pl

Użytkownicy

Zgodnie z wynikami badania Megapanel PBI/Gemius we wrześniu br. strony Pf.pl odwiedziło ok. 2,56 mln użytkowników, a ich łączny zasięg wyniósł 18,55%. Przedstawiciele serwisu nie chcieli nam zdradzić liczby zarejestrowanych kont, ale ponieważ korzyści z rejestracji dla przeciętnego internauty są raczej niewielkie (możliwość zapisania preferencji i kilku firm lub miejsc na mapie), nie jest to szczególnie ważne.

Kto odwiedza Pf.pl? Serwis jest dość uniwersalny, ale nieco częściej korzystają z niego kobiety (53,83%) niż mężczyźni. Pod względem wieku najbardziej aktywne są grupy 15-24 (37,1%), 25-34 (24,85%) i 35-44 (15,93%). Przeciętny użytkownik Pf.pl ma przeważnie średnie (24,82%) bądź wyższe (18,98%) wykształcenie, nadreprezentacja występuje też w grupie deklarującej wykształcenie podstawowe (1,08%).

E-biznes od kuchni: Pf.pl

Eniro Polska

Prawie jedna trzecia użytkowników serwisu (30,35%) to uczniowie i studenci, 9,18% stanowią urzędnicy i pracownicy administracyjni, dokładnie tyle samo - specjaliści wykonujący wolny zawód. Pf.pl cieszy się dużym zainteresowaniem wśród pracowników usług i handlu (7,17%) - ta grupa jest nadreprezentowana aż o 28% w stosunku do średniej dla całego internetu.

Miejsce zamieszkania w przypadku tego serwisu nie odgrywa zbyt wielkiej roli. Nadreprezentowani są internauci z miast liczących do 200 do 500 tys. mieszkańców (12,93%), od 500 tys. wzwyż (16,9%), a także z mniejszych: od 50 do 100 tys. (9,93%) i poniżej 20 tys. (14,82%).

Użytkownicy Pf.pl deklarują dochód netto nie przekraczający 1000 zł (20% nadreprezentacja) albo pomiędzy 2001 a 3000 zł (o 11,4% więcej w stosunku do średniej dla internetu). Z internetu korzystają codziennie lub prawie codziennie (73,88%), a kontakt z siecią mają albo dłużej niż pięć lat (16,5% nadreprezentacja) albo też krócej niż pół roku (grupa nadreprezentowana o 6,7%).

Pf.pl od kuchni

Pf.pl prowadzi Eniro Polska Sp. z o.o. (wcześniej Panorama Polska Sp. z o.o.) należąca do jednej z większych spółek z branży "yellow pages" w Europie - Eniro AB. Grupa Eniro posiada filie w pięciu krajach (Szwecja, Norwegia, Dania, Finlandia, Polska), a jej akcje notowane są na giełdzie papierów wartościowych w Sztokholmie (symbol: ENRO).

E-biznes od kuchni: Pf.pl

Piotr Dębski

Eniro Polska oprócz prowadzenia serwisu Pf.pl wydaje także papierową Panoramę Firm i kilka innych katalogów. Firma zatrudnia ponad 1100 pracowników w kilkunastu regionalnych biurach, a jej udział w polskim rynku "yellow pages" szacowany był w 2006 r. na 53%.

Serwisem internetowym od samego początku zajmuje się Piotr Dębski, który w Eniro Polska pełni funkcję kierownika ds. rozwoju biznesu. Ponieważ baza danych jest wspólna dla Pf.pl i książkowej Panoramy Firm, zespół Pf.pl zajmuje się tylko obsługą sprzedaży, marketingiem i technologią. W tej chwili tworzy go około piętnastu pracowników: cztery osoby z działu Marketing & Media, trzy osoby z działu IT, a także pięć osób z firmy NetSprint, która odpowiada za wyszukiwarkę, oraz trzy osoby z PPWK (mapy i interfejs do ich obsługi).

Serwery Pf.pl ulokowane są w centrum danych GTS Energis w podwarszawskim Piasecznie. Główna siedziba Eniro Polska, a zarazem centrum dowodzenia serwisu, mieści się natomiast w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 41 (Mokotów Business Park, budynek Mercury).

Marketing

E-biznes od kuchni: Pf.pl

Eniro Polska

W związku z przebudową Pf.pl i uruchomieniem nowej wersji map, w marcu 2007 r. serwis był intensywnie promowany w prasie (m. in. Newsweek, Wprost, Przekrój, Brief), radiu i w internecie. Kampanię w całości przygotował dział komunikacji Eniro Polska.

Tego typu akcje zdarzają się raczej rzadko. Jak powiedział nam Piotr Dębski, główne działania promocyjne prowadzone przez zespół Pf.pl związane są z obecnością w popularnych wyszukiwarkach (SEM i SEO).